Penser Access: Smart Energy - Gott om ljuspunkter i stark rapport

Omsättningen på 323 mkr i Q1’19 kom in något svagare än vi räknat med medan EBITDA på 23 mkr blev 14% starkare än de 20 mkr vi räknat med, framförallt på grund av god tillväxt inom bulk och stark bruttomarginal. Då tidigare CFO Robert Strandäng nu utsetts till ordinarie VD efter Fredrik Johansson som lämnar av hälsoskäl så bedömer vi att det kan fördröja ett nytt storförvärv något. Vi har endast gjort mindre estimatförändringar efter rapporten, med en höjning av EBIT på 1% och 2% för 2019e resp. 2020e. De anmärkningsvärt låga värderingsmultiplarna på P/E 2-4x 2019e-2021e erbjuder ett starkt värderingsstöd för aktien. Smart har även inlett förhandlingar med GEM om att förtidslösa deras optioner, där ett gynnsamt utfall i förhandlingarna har potential att minska förtroenderabatten och erbjuda en betydande trigger för en omvärdering av aktien. Sammantaget fortsätter vi se en hög potential till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/smart_20190603.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se