Penser Access: Smart Energy - Röken på väg att skingras men ännu inte helt

Med över 20 pressmeddelanden över sommaren, två förslagna och återkallade utdelningar, en ägarstrid, tre vd-byten, byte av huvudägare, ett köpt och snart därefter sålt tankfartyg, en observationsnotering, några emissioner av olika slag och ett kursfall på 40% har sommaren varit prövande för aktieägarna i Smart Energy. Operationellt blev både intäkterna i Q2’19 på 313 mkr och EBIT på 9 mkr svagare än väntat och bolaget vinstvarnar nu med en ny prognos på 1,5-1,6 mdkr i omsättning 2019 och en EBITDA på 55-65 mkr. Enligt nye storägaren Glenn Renhult har bolaget siktet inställt på tidigare huvudägare Fredrik Johanssons vision att konsolidera bulkmarknaden för bränslen och man flaggar nu att man siktar på ett nytt förvärv i Smarts egen storleksklass.  Även om den 43-sidiga rapporten framstår som en seriös ansats att öka transparensen i bolaget, så är det framförallt inom bolagsstyrningen som luckorna finns. Aktien handlas nu till P/E 5x 2019e, 3x 2020e vilket kan framstå som attraktivt. Förutsatt att nye storägaren och ledningen lyckas a) visa att man linjerat sina intressen med övriga aktieägare, b) undvika ägar-, styrelse- och ledningskonflikter och c) undvika en fortsatt utspädning för mindre aktieägare så ser vi en chans att man långsiktigt ska kunna minska förtroenderabatten i aktien och realisera potentialen. Sammantaget ser vi en hög potential, villkorad till ovan nämnda åtgärder, till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/smart_20190828.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se