• Smart Eye/

Smart Eye lanserar Smart AI-X, en produktionsklar hård- och mjukvarusvit av ”plug-and-play”-typ för förarövervakning, baserad på NVIDIA:s DRIVE IX

Smart Eye, som har lett utvecklingen på marknaden för förarövervakningsystem till fordonsindustrin, tar nu nästa steg. AI-baserad förarövervakning för fordonsindustrins massmarknad.

Smart Eye utmärker sig på den konkurrensutsatta marknaden för förarövervakningssystem genom att snabbt anpassa sig till kundernas krav och en förmåga att lösa extrema tekniska utmaningar med hjälp av den senaste djupinlärningstekniken som tillhandahålls av Nvidia, en av världens ledande tillverkare av AI-processorer.

Smart Eyes erbjudande består av bolagets branschledande eye-trackingmjukvara i kombination med testad och optimerad hårdvara, en lösning som nu blir tillgänglig på Nvidias plattform Drive IX. Hård- och mjukvarusviten, Smart AI-X, möjliggör för fordonsindustrin att snabbt testa, utvärdera och validera AI-baserad förarövervakning för produktion.

”Vi är extremt stolta över att samarbeta med världens främsta aktör inom AI för självkörande bilar, Nvidia, i vår strävan mot att utveckla de bästa lösningarna med den bästa prestandan för fordonsindustrin så att den i sin tur ytterligare kan förbättra säkerheten. Det är anledningen till vårt hängivna arbete med förarövervakning genom djupinlärning,” säger Martin Krantz, VD för Smart Eye.

“Smart Eye sitter på en enorm kunskap inom förarövervakningssystem för fordonsindustrin”, säger Rishi Dhall, Senior director of business development hos Nvidia. “Smart AI-X tillsammans med vår utvecklingsmjukvara NVIDIA DRIVE IX kommer göra fordons invändiga säkerhetssystem verkligt robusta och mångsidiga.”

Smart AI-X är baserad på Smart AI, en AI-plattform för användning i invändig fordonsmiljö och som lanserades av Smart Eye i oktober 2017. Nu, som ett resultat av ytterligare utveckling och anpassning till Nvidias avancerade Drive IX -plattform och ytterligare optimerad mjuk- och hårdvara för eye-tracking för fordon, lanseras Smart AI-X.

Det är en plug-and-play lösning för förarövervakning som utgörs av en hård- och mjukvarusvit som möjliggör för fordonsindustrins OEM’er och andra tillverkare att använda NVIDIA DRIVE för att snabbt ta fram prototyper och utveckla högpresterande och toppmoderna förarövervakningssystem. Tekniken gör det möjligt att förstå såväl förarens medvetna som undermedvetna sinnestillstånd och att anpassa både användarupplevelsen och självkörningsegenskaperna för varje individuell förare.

Smart Eye grundades för att överbrygga avståndet mellan människa och maskin för en bättra framtid genom revolutionerande eye-trackingteknik som förstår, stöjder och förutser mänskliga intentioner och handlingar, genom att kombinera djup, teknisk kunskap med lekfull kreativitet. Smart Eye består av två affärsområden, Research Instruments och Applied Solutions. Research Instruments erbjuder eye-tracking med hög prestanda i komplexa, verklighetsnära situationer, och banar vägen för nya insikter inom rymd-, flyg-, fordon-, psykologi-, neurovetenskap-, medicin- och klinisk forskning. Applied Solutions tillhandahåller inbäddad eyetrackingmjukvara för integration i nästa generations fordon och gör det möjligt för branschen att ta ytterligare ett steg mot helt förarlösa fordon.

Smart Eye grundades år 1999 och har idag kontor i Göteborg och Michigan, USA, samt partners, återförsäljare och distributörer i Europa, USA och APAC. Smart Eyes lösningar används av flera hundra stora internationella kunder, av ledande forskningsgrupper, varumärken och utvecklingsavdelningar såsom US Air Force, Nasa, BMW, Lockheed Martin, Audi, Boeing, Volvo och GM. http://corp.smarteye.se

Denna information är sådan information som Smart Eye AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 mars 2018 kl. 08:30 CET.