smart #3 vinner prestigefyllda designpriser

Report this content
  • smart #3 vinner flera utmärkelser i årets iF Design och Red Dot Awards med sin anmärkningsvärda design.

• Detta innebär att bilmärket prisas för andra året i rad efter att smart #1 fått samma utmärkelser 2023.

Vid årets upplaga av iF Design Award 2024 och Red Dot Award 2024 kammade smart hem två utmärkelser i kategorin "Produkt" med sin helelektriska smart #3. Dessa utmärkelser innebär att smart återigen har prisats av en oberoende, internationell jury för sin exceptionella design.

Juryn för iF Design Award utvärderade alla bidrag utifrån fem kriterier som togs fram tillsammans med ett team av internationella designexperter. De fem kriterierna var:

• Relevans och användbarhet
  • Form, utförande och estetik
  • Användarvänlighet, effektivitet och användarnytta
  • Innovation och varumärkesdifferentiering
  • Social nytta och hållbarhet

Red Dot Award bedömer produkter utifrån de fyra grundläggande principerna för god design som är funktion, ha-begär, användning och ansvarstagande.  Smart #3 imponerade särskilt på juryn med sitt sportiga utseende som förstärks av den brant sluttande taklinjen och det dynamiska formspråket.

Vi är hedrade över våra utmärkelser från iF Design och Red Dot Awards för smart #3.  Det är ett stort erkännande för vårt globala designteam på Mercedes-Benz och hela smart-teamet som jobbar hårt för att skapa vackra elbilar. Genom att kombinera sportighet och elegans har våra designers lyckats skapa en bil som levererar hög kvalitet och ger en spännande körupplevelse.

Dirk Adelmann, VD för smart Europe

Smart #3 förenar form och funktion

smart #3 har en kraftfull ”shark nose” som kompletteras av eleganta LED-strålkastare och en A-formad grill. De stora hjulen, med fälgar upp till 20 tum för BRABUS-versionen, förstärker det sportiga utseendet.

Bilens coupéform i kombination med en sänkt kaross, Active Air Intake Grille (AGS), främre luftgardiner, bakläpp och spoiler resulterar i en räckvidd på upp till 455 kilometer (WLTP) och en låg dragkoefficient på 0,27 Cd.

smart #3 är så sportig som den kan bli i sitt segment. Och det utan att kompromissa med utrymme och funktionalitet. Den är verkligen rolig att köra och garanterar gåshud.

Kai Sieber, designchef för smart på Mercedes-Benz AG

Vi är väldigt stolta över att ha fått dessa två utmärkelser från oberoende expertkommittéer inom design. De är inte bara ett erkännande av vårt begåvade designteams fantastiska arbete, utan också av alla som har hjälpt till att förverkliga den här designen. smart #3 är det sportiga syskonet till smart #1, som också fick dessa utmärkelser 2023. Utmärkelserna är ett tecken på att smart har lyckats fånga både designexperters och kunders hjärtan runt om i världen.

Xuan-Zheng Goh, produktchef på smart Europe

smart #3 finns nu tillgänglig i Sverige och på 11 europeiska marknader. Mer information och aktuellt bildmaterial finns på media.smart.com.

Om smart:

smart Europe GmbH grundades i juni 2020 som ett helägt dotterbolag till smart AutomobileCo., Ltd. Bolaget är baserat i Leinfelden-Echterdingen nära Stuttgart. smart Europesinternationella team ansvarar för all försäljning, marknadsföring och eftermarknadsaktiviteter för nästa generation av intelligenta fordon, produkter och tjänster på den europeiska marknaden. Med Dirk Adelmann som VD och Martin Günther som finansdirektör utvecklar företaget sin fulla potential i Europa med en effektiv och kundorienterad affärsmodell. smart Automobile Co., Ltd. grundades som ett samriskföretag mellan Mercedes-Benz AG och GeelyAutomobile Co., Ltd och positionerar sig som en ledande leverantör av smarta elektriska fordon i premiumsegmentet.

Kontakt:

Leo Genberg