smart #5 sätts på prov i Frankrike inför Europalanseringen

Report this content

• Inför den europeiska lanseringen av smart #5 har omfattande tester av den nya modellen genomförts i Frankrike.
• Forsknings- och utvecklingsteamet på smart har bland annat utvärderat #5 på branta bergsvägar, både med och utan släp..
• Inför lanseringen nästa år planerar man även att genomföra vintertester i Skandinavien för att ytterligare se till att #5 är rustad för ordentligt vinterväglag.

Inför den Europeiska lanseringen av smart #5 lämnas ingenting åt slumpen. Ett tydligt bevis på det är de omfattande testerna som genomförts av bilmärkets europeiska forsknings- och utvecklingsteam. Testerna omfattar allt från körning med släpvagn, och motorprestanda till intensiv körning på slingrande bergsvägar i utmanade terräng. Allt för att säkerställa att smart #5 matchar både de europeiska vägarna och kundernas behov.

Intensiva tester i Frankrike

I mitten av augusti begav sig sju experter från det europeiska ingenjörsteamet till Frankrike. Man körde uppför Mont Ventoux, som har en höjdskillnad från havsnivå till toppen på 1 909 meter. Efter flera upp- och nedstigningar åkte teamet till Cime de la Bonette, det högsta asfalterade passet i Europa. Därefter fortsatte man till Galibier för ytterligare utvärdering på bergsvägar innan man återvände hem till Stuttgart, Tyskland. Denna intensiva vecka ägde rum bara några dagar före världspremiären av smart #5 i Australien.

”Vi är väldigt nöjda med prestandan hos smart #5 efter våra tester. Trots utmanande vägförhållanden, många kurvor och ordentliga höjdskillnader presterade bilen som förväntat under hela sträckan i Frankrike och Tyskland.”

Dr. Tilo Schweers, Vice President R&D smart Europe.

Drivlina och termisk belastning: Hög prestanda i tuffa förhållanden

Långa resor med växlande höjder och temperaturer innebär en särskild påfrestning för elmotorn och batteriet. Under resan till Frankrike testades den termiska belastningen på drivsystemet hos smart #5. Teamet körde upp och ner för berget flera gånger med en maximal släpvagnslast på 1 600 kg (bromsad) och komponenternas temperaturer kontrollerades.

”Vi blev imponerade av resultaten. För även när vi körde upp och ner för berget flera gånger under hög belastning förblev elmotorns prestanda och batteriets temperatur stabil med bra värden. Långa sträckor under tung belastning, som ofta förekommer i europeisk terräng, kommer inte att vara något problem för smart #5.”

Dr. Tilo Schweers, Vice President R&D smart Europe.

All data som samlades in under de rigorösa testerna hjälper smart att anpassa sina fordon så att man kan erbjuda sina kunder bästa möjliga produkter och tjänster. Inför Europalanseringen av smart #5 nästa år planerar man även att genomföra ytterligare vintertester i norra Skandinavien. Detta för att säkerställa att bilen är optimerad för svenska vägar, oavsett årstid.

Du kan läsa mer om smart #5 som lanseras i Sverige under 2024 på smart Swedens hemsida.

Frida Håkansson
PR & Marketing
frida.hakansson@smart.com

+46 (0) 767 75 54 77

smart Europe GmbH grundades i juni 2020 som ett helägt dotterbolag till smart AutomobileCo., Ltd. Bolaget är baserat i Leinfelden-Echterdingen nära Stuttgart. smart Europesinternationella team ansvarar för all försäljning, marknadsföring och eftermarknadsaktiviteter för nästa generation av intelligenta fordon, produkter och tjänster på den europeiska marknaden. Med Dirk Adelmann som VD och Martin Günther som finansdirektör utvecklar företaget sin fulla potential i Europa med en effektiv och kundorienterad affärsmodell. smart Automobile Co., Ltd. grundades som ett samriskföretag mellan Mercedes-Benz AG och GeelyAutomobile Co., Ltd och positionerar sig som en ledande leverantör av smarta elektriska fordon i premiumsegmentet.

Taggar:

Citat