Niklas Prager ny VD på SmartCella

Report this content

SmartCella Holding AB meddelar idag att Niklas Prager utsetts till ny VD. SmartCella är ett innovativt biotech- och medtech-bolag som kombinerar riktad leverans av medicinska substanser till organ och tumörer via en unik device, och utveckling av framtidens stamcells- och RNA-baserade behandlingar och metoder för administration av den typen av behandlingar.

Niklas Prager har en lång och gedigen erfarenhet från den globala pharma-industrin och har haft ledande befattningar inom de forskningsfokuserade läkemedelsbolagen Merck/MSD och Pfizer, med både Sverige och USA som bas. Han har också varit VD och styrelseledamot/ordförande i en rad medtech- och biotech-bolag som till exempel Medivir AB och CellaVision AB, och har erfarenheter av olika typer av ägande, från noterat till privat och private equity. Niklas är 52 år och har en Master of Science in Business Administration från Handelshögskolan i Stockholm och har även studerat på MBA-programmet vid University of Michigan.

”Niklas har en perfekt bakgrund för SmartCella. Han har erfarenhet från den globala pharma-industrin och har också drivit förändringsprojekt som fundamentalt transformerat läkemedelsbolag genom kreativa idéer och stor målmedvetenhet. Med Niklas som VD avser vi accelerera vår expansion, det här blir starten på SmartCellas nästa era. Att Niklas har haft så många olika roller under sin karriär, både operativa och rådgivande, är en fantastisk tillgång för oss givet alla olika målgrupper bolaget har inom både big pharma, medtech och biotech, och inom hela forskningsområdet. Han blir en inspirerande ledare av ett kompetent team med medarbetare från över 22 länder,” säger Christian Kinch, Ordförande i SmartCella Holding AB.

Christian Kinch fortsätter ”Jag vill passa på att tacka Johan Rugfelt som varit tillförordnad VD sedan mars 2022 och navigerat verksamheten under en period av kraftig tillväxt och transformation – under hans ledarskap har organisationen utvecklats kompetensmässigt och vuxit från 20 till nästan 60 anställda. Johan har även säkerställt att vi har en stabil finansiell bas, relevant för våra framtida expansionsplaner. Han återgår till rollen som COO och fortsätter som medlem i ledningsgruppen och jag ser fram emot ett fortsatt givande samarbete med Johan.”

SmartCella grundades 2014 och består idag av tre områden. SmartWise med den patenterade devicen Extroducer som på ett unikt sätt levererar substanser direkt till organ via endovaskulär teknik (uppfunnen av Staffan Holmin, professor klinisk neuroimaging vid Karolinska Institutet). Devicen är FDA-godkänd och kliniska studier med olika behandlingar på människor planeras att påbörjas under 2023. SmartCella Solutions bedriver forskning med fokus på utveckling av nya RNA-baserade behandlingar och metoder för leverans av sådana behandlingar. Procella har samarbetat med AstraZeneca sedan 2018 och utvecklat en terapi med stamceller för hjärtat för att reparera de delar av hjärtat som skadats efter en hjärtinfarkt. Även andra typer av stamcells-baserade terapier är under utveckling.

”SmartCella är ett helt unikt bolag. Styrkan ligger i kombinationen av en kommersialiserbar medicinteknisk produkt för leverans av riktade behandlingar till organ och tumörer där det medicinska behovet är enormt, och världsledande cell- och genterapi med både behandlingar och nya metoder för administration av den typen av behandlingar, där avtalet med Astra Zeneca validerar teknologin. Sverige har återigen ett bolag som ligger i absolut framkant av det hetaste området inom global läkemedelsforskning. Potentialen att radikalt förändra behandlingen av allvarliga sjukdomar är svindlande och jag kan inte tänka mig en bättre möjlighet att få vara med och påverka framtiden för svårt sjuka patienter. Jag ser fram emot att ta över stafettpinnen och ta nästa steg i SmartCellas utveckling tillsammans med styrelsen, ledningen och personalen. Både i bolaget och styrelsen finns en spännande mix av medicinsk och entreprenöriell kompetens med starkt track record och jag ser med stor tillförsikt fram emot vad SmartCella kan åstadkomma,” säger Niklas Prager. Niklas tillträder rollen som VD under sommaren 2023.

SmartCellas ledning består, i tillägg till VD, av Johan Rugfelt (COO), Malin af Petersens (CFO), Staffan Holmin (CMO, MD och PhD), Jonathan Clarke (Chef Procella, MD) och Kylie Foo (Chef SmartCella Solutions, PhD).

Nina Nornholm, Communications & PR, +46 708 550 356 nina.nornholm@smartcella.se

About SmartCella Holding AB
SmartCella is an innovative biotechnology and medtech company based in Stockholm, Sweden. SmartCella’s therapeutic mission is to develop treatments for patients running out of options. The company has three main business units, Smartwise, SmartCella Solutions and Procella.

Smartwise
Smartwise is developing and manufacturing a novel endovascular device, the Extroducer, which is designed to deliver advanced therapies directly into hard-to-reach areas of the body, such as the abdominal organs, the heart, and the brain. There is a significant unmet need in the field of directing different types of therapies including cells, drugs, and RNA for regeneration of tissue and for treatment of cancer tumors. Smartwise received regulatory approval from the US FDA for the Extroducer in June 2022.

SmartCella Solutions
SmartCella Solutions is focusing on new RNA technologies to reduce the need for immune suppression after cell- and organ transplantation and new ways of delivering RNA therapy to solid organs (e.g., cell mediated delivery).

Procella
In collaboration with AstraZeneca, Procella is developing new cardiac progenitor cell therapy to repair parts of the heart that have been damaged by a heart attack. For patients who have suffered a heart attack, a large number of heart cells die, which causes heart failure and significant mortality and morbidity. With cardiac progenitor cells Procella is developing a new way to regenerate those parts of the heart that have been damaged by a heart attack. Procella is collaborating with AstraZeneca to take our first cellular product candidate from pre-clinical stage to first-in-human studies and, if successful in early trials, further development towards commercial manufacture. Leveraging our infrastructure of labs and cleanrooms as well as our knowledge in development, regulatory, quality assurance and manufacturing of cell therapies we intend to expand beyond the initial cardiac stem cell therapy.

www.smartcella.com