Mediengruppe RTL Deutschland förvärvar smartclip

Investering i online video annonsförsäljning

Köln, 21:a mars 2016 – Mediengruppe RTL Deutschland gör ett viktigt steg i implementeringen av sin strategi att stärka sin position som ledande media säljbolag för online video annonsering genom att förvärva smartclip, ett av de mest innovativa bolagen inom den snabbt växande branschen för online video annonsering. Genom ett avtal med de nuvarande aktieägarna i smartclip förvärvar Mediengruppe RTL Deutschland 93.75 procent av aktierna i smartclip med köpoption för resterande aktier.

Sedan starten 2008 aggregerar smartclip video annonseringsutrymme från över 700 publicister världen över och hanterar även integration och leverans av videoreklam till alla typer av internetuppkopplade enheter. Som starkt media säljbolag och teknikinnovatör skapar smartclip även lösningar för Connected TV och multiscreen annonsering. Smartclip kompletterar RTL Group’s investeringar inom digital annonsförsäljning och då framförallt SpotX som en världsledande plattform för programmatisk online video annonsering.

Anke Schäferkordt, CEO Mediengruppe RTL Deutschland: ”Förvärvet av smartclip kommer signifikant att stärka vår position som ledande media säljbolag inom online video annonsering. I Tyskland kommer räckvidden, och även annonsutrymmet, att växa substantiellt i och med detta förvärv. Samtidigt som det stärker vår tekniska kapacitet i Europa och erbjuder möjligheter globalt för innovation i samarbete med SpotX.”

Matthias Dang, Managing Director IP Deutschland, Mediengruppe RTL Deutschland’s media säljbolag: ”Smartclip kommer ta oss framåt på två fronter: online video räckvidd och teknologi. Tillsammans växer vi vår andel på en marknad som beräknas fördubblas fram till år 2020 enligt prognoser.”

Jean-Pierre Fumagalli, CEO Smartclip, som kommer fortsätta att leda bolaget: ” Mediengruppe RTL Deutschland är helt klart en partner som vi föredrar framför andra och vi ser fram emot att gemensamt utveckla den dynamiska marknaden för online video annonsering med våra innovativa lösningar och tjänster.”

Mediengruppe RTL Deutschland förvärvar smartclips verksamheter i Tyskland, Nederländerna, Skandinavien och Italien. Smartclips verksamhet i Spanien och Latinamerika ingår inte i transaktionen men kommer fortsättningsvis att licensiera smartclips teknologi och varumärke. Köpeskillingen för Mediengruppe RTL Deutschlands 93.75 procent av aktierna i Smartclip sätts till 46.9 miljoner euro. Transaktionen föreligger godkännande från Tysklands konkurrens myndighet.

Anke Schäferkordt: ”Genom förvärvet av Smartclip utökar vi signifikant vår kapacitet inom digital annonsering och därmed kompletterar vi vår tillväxtstrategi.”

Taggar:

Citat