Maximerar effektiviteten i stambytesprojekt med SmartCrafts verktyg, Congrid och HomeRun

Bra kundservice och kundupplevelser är avgörande faktorer för framgång inom alla branscher, likväl bygg- och fastighetsbranschen. Det finska byggföretaget Fira Oy är väl medvetet om detta och har satt målet att erbjuda en smidig och problemfri upplevelse för sina kunder under stambytesprojekt.

Fira Oy använder SmartCrafts verktyg för att revolutionera stambytesprojekt

En stambytesrenovering i ett bostadsbolag kan vara en utmanande och stressig tid för de boende. För att minimera osäkerheten och underlätta kommunikationen har Fira Oy valt att implementera SmartCrafts digitala lösning Congrid och integrera den med HomeRun.

"Åldersspannet på de som är boende varierar mellan 18–100 år och det är därför viktigt att det digitala verktyg som används är lättanvänt, oavsett tidigare teknisk erfarenhet," beskriver Taina Parikka, service manager på Fira Oy. De använder Congrid för att hantera kvalitet och säkerhet på sina byggplatser. HomeRun fungerar som partner för kundkommunikation och tillvalsprocessen.

Genom att integrera Congrid och HomeRun har Fira Oy effektiviserat informationsflödet och minskat mängden manuellt arbete betydligt. Innan de använde digitala lösningar behövde boende fylla i pappersblanketter vid behov av reparationer. Den processen har nu förenklats genom eftermarknadsmodulen i HomeRun. Integrationen skapar effektivare processer då reparationsbehoven fylls i digitalt i HomeRun som direkt skickas till Congrid. De boende kan även följa processen för reparationen online och se när arbetet väntas vara färdigställt.

Underlätta kommunikationen och minimera osäkerheten under stambytesrenoveringar

Fira Oy är inte det enda byggföretaget som drar nytta av dessa fantastiska verktyg. Även Pohjola Rakennus har valt Congrid och HomeRun för att förbättra sin kundservice och effektivisera sina byggprojekt. Byggkoncernen Pohjola producerar nästan 4000 nya bostäder årligen. Genom att använda Congrid kan de fylla i kvalitetsmatrisen för skyddsronder redan i starten av byggprojekten. HomeRun används som ett kommunikationsverktyg, men erbjuder också möjligheten för kunderna att själva välja material till sina hem genom den digitala tillvalsbutiken.

"Tidigare har de boende gjort inflyttningskontroller med pappersblanketter som skickats per post. Informationen rör sig nu snabbare och ingen behöver vänta på att papper ska flyttas från ett skrivbord till ett annat. Ingen behöver lägga tid på att skriva upp informationen på blanketterna,” berättar Jenna Kinnunen, produktionsingenjör på Pohjola-gruppen. Kontrollerna sker nu snabbt och sömlöst mellan systemen och de boende. Dessutom kan boende inkludera foton för att tydligare visa vilka områden som behöver repareras, vilket ökar kvaliteten och tillförlitligheten.

Sammanfattningsvis har de finska byggföretagen Fira Rakennus Oy och Pohjola Rakennus visat hur SmartCrafts lösningar Congrid och HomeRun kan revolutionera både stambytesprojekt och byggprojekt. Genom att maximera effektiviteten och förbättra kommunikationen mellan alla parter kan dessa verktyg ge goda resultat och förvandla vanliga byggprojekt till exceptionella kundupplevelser.

Gustav Line, CEO, +47 952 67 104, gustav.line@smartcraft.com

Om SmartCraft
SmartCraft-gruppen är ledande i Norden inom digitala lösningar speciellt anpassade för hantverkare. SmartCraft är noterat på Oslo Børs och tillhandahåller i Sverige lösningar som Bygglet, EL-VIS, Coredination, HomeRun och Congrid med över 120 000 användare totalt i Norden. Koncernen har idag 200 anställda fördelade på 15 olika kontor i Norge, Sverige och Finland.