Delårsrapport för Smarteq 1 januari-30 juni 2001

Delårsrapport för Smarteq 1 januari-30 juni 2001 Smarteq utvecklar accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av produkter för eftermarknaden och OEM-marknaden. Smarteq har cirka 55 anställda, ett marknadsbolag i Tyskland och upparbetade försäljningskanaler i cirka 30 länder. Företaget omsatte 107 miljoner kronor förra året och B-aktien handlas på NGM-listan. Delårsrapport för Smarteq AB (publ), org.nr 556387-9955 för första halvåret 2001 · Omsättningen ökade med 170 procent till 94,0 (34,8) MSEK jämfört med första halvåret 2000 · Resultatet efter bokslutsdispositioner och skatt blev - 20,6 (- 9,7) MSEK inklusive kostnader av engångskaraktär på 9,1 MSEK · Under andra kvartalet genomfördes nyemissioner på sammanlagt 23 miljoner kronor · Smarteq tecknade i april ett samarbetsavtal med Nokia om att utveckla handsfreeutrustning till telefonmodellerna 3310 och 3330 · Under andra kvartalet har antalet medarbetare minskats med drygt 20% · Väsentliga händelser efter periodens utgång · Smarteq får genombrottsorder av AT&T Wireless i USA rörande utveckling och leverans av handsfreeutrustning till Nokias modell 8260. Ordervärdet ligger på cirka 8 miljoner kronor i ett första skede · Det under första kvartalet upptagna konvertibellånet har konverterats till aktier vilket ökat det egna kapitalet med 11,4 miljoner kronor · Marknad Smarteq verkar på en marknad med en långsiktig stark tillväxt. Dock har bolaget under andra kvartalet känt av en stark avmattning på vissa av bolagets marknader. Främst är det på eftermarknaden där telekomdistributörer i Europa, och då främst Tyskland, dragit ner på sina inköpsvolymer. Detta som en direkt följd av en försämrad försäljning av mobiltelefoner. Dessutom har många distributörer haft för höga lagernivåer vid utgången av första kvartalet och därmed fokuserat på att minska sina lager vilket ytterligare hållit tillbaka nyinköp. Smarteqs marknad drivs bland annat av den snabba utvecklingen inom mobil telefoni samt mobilt Internet men även av andra faktorer som lagstiftning mot prat i mobiltelefon under bilkörning. Telekomdistributörerna på eftermarknaden är dock bara en av flera marknader som Smarteq bearbetar. Smarteqs marknadsstrategi går ut på att dels intensifiera bearbetningen av OEM-marknaden där Smarteq är en utvecklingspartner till stora tillverkare inom telekom- och fordonsindustrin, dels att på eftermarknaden fokusera på ett antal större mobiltelefonioperatörer och telekomdistributörer på marknader med stor potential med prioritet på Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA. Hittills under 2001 har denna strategi varit förhållandevis framgångsrik och resulterat i flera intressanta affärer för Smarteq. Det handlar dels om order från mobilteleoperatörer såsom Cellcom och Orange i Israel och nu senast från AT&T Wireless i USA, dels OEM-samarbeten som det med Nokia där Smarteq utvecklar handsfreeutrustning till Nokias modeller 3310 och 3330. Smarteqs bedömningen är att denna trend kan fortsätta under andra halvåret. En annan intressant trend som accentuerats under året är att marknaden för produktområdena Handsfree och Antennsystem utvecklas från en ren eftermarknad där bilägarna själva köper och monterar sin handsfreeutrustning eller antenner till en marknad med ett stort inslag av OEM-samarbeten. Allt fler fordonstillverkare utvecklar inbyggda handsfree- och antennsystem för att kunna hantera den ökade och allt mer komplicerade kommunikation som sker till och från fordon. På antennsidan har Smarteq bland annat ett samarbete med Volkswagen gällande en ny lyxbilsmodell som lanseras under året. Flera samarbeten med Volkswagen för ytterligare bilmodeller har inletts och ytterligare bilfabrikanter har visat intresse för Smarteqs patenterade produktlösningar. Den här utvecklingen kommer att ge en tryggare och långsiktigt positiv utveckling med mindre känslighet för konjunktursvängningar på Smarteqs marknad. Inom produktområdet Telematik bedöms marknaden för Smarteqs positionerings- och fleet management-produkter - däribland Smartraq - som goda på sikt. Marknaden är dock fortfarande i sin linda och Smarteq har hittills under 2001 fått en order från car sharing projektet City Car Club i Helsingfors. Smarteq för diskussioner med flera andra intressenter och har bland annat utvecklat och levererat prototyputrustning till några av dessa. Produktutveckling Smarteq är fokuserat på att utveckla accessprodukter och system för fordonskommunikation och 45 procent av medarbetarna arbetar med produktutveckling. Smarteq är redan ledande inom vissa områden av produktsortimentet och bolaget satsar nu på att nå samma position på flera områden. Bluetooth-teknologin påverkar produktutvecklingen och bolaget har därför valt att satsa ytterligare inom området. Under andra kvartalet har bolaget presenterat en bluetooth-lösning för fast handsfree, där utrustningen fungerar helt trådlöst mot en mobiltelefon i bilen, för ett antal av bolagets större kunder. Bedömningen är att försäljning av bolagets Bluetooth-handsfree ska kunna påbörjas under inledningen av nästa år. Inom området Telematik är produktutvecklingen fokuserad till ett fåtal projekt i samarbete med OEM-partners. För närvarande utvecklar Smarteq system för fleet management, det vill säga system för hur åkerier och andra aktörer med fordonsflottor kan utnyttja sina fordon mer effektivt. På antennsidan har Smarteq flera pågående utvecklingsprojekt gällande inbyggnadssystem tillsammans med fordonsindustrin. Förutom Volkswagen handlar det om Volvo, Bentley och Autoliv. Kompetensen inom Smarteqs olika produktområden ger dessutom synergier i gemensamma utvecklingsprojekt. Ett exempel på det är den handsfreeutrustning som Smarteq utvecklar åt Nokias telefonmodeller 3310 och 3330. Dessa telefoner saknar extern antenn och handsfreeutrustningen innehåller därför Smarteqs patenterade antennteknologi för induktiv antennöverföring. Fakturering och resultat Koncernens fakturering uppgick under perioden till 94,0 (34,8) MSEK. Den stora ökningen jämfört med första halvåret år 2000 är främst hänförlig till gjorda förvärv under första halvåret 2000, men är inte den enda förklaringen. En annan förklaring är att Smarteqs marknadsstrategi som går ut på att fokusera på stora aktörer på eftermarknaden samt OEM- marknaden givit resultat. Den generella marknadsavmattningen har haft en negativ inverkan på faktureringen. Resultatet för perioden uppgick till -20,6 (-9,7) MSEK. I resultatet ingår kostnader av engångskaraktär med 9,1 MSEK. Resultatet är också sämre än planerat då intäkterna inte ökat så fort som beräknat och då marginalerna minskat. Smarteq har under perioden initierat ett besparingsprogram som kommer att ge effekt under tredje och fjärde kvartalet. Bland annat har personalstyrkan minskats med drygt 20 procent. Smarteq har fortsatt att investera i produktutveckling, som i huvudsak kostnadsförs löpande, och under perioden utgjorde denna kostnad 9,1 MSEK. Under kvartalet har dessutom - i enlighet med tidigare fastslagna principer - kundrelaterade projektkostnader på 2 MSEK aktiverats i balansräkningen. Under andra kvartalet har engångskostnader - i form av lagerjusteringar - uppgående till 9,1 MSEK belastat resultatet. Koncernredovisningen omfattar Smarteq AB (publ), Smarteq Wireless AB med dess tyska dotterbolag Smarteq GmbH samt Smarteq Intressenter AB och Trans IT AB. Finansiell ställning Smarteq AB (publ) har under andra kvartalet gjort riktade nyemissioner på sammanlagt 23 MSEK varav 20 miljoner kronor var riktad till Tibia Konsult AB som ägs av Sten K Johnson - bland annat grundare och huvudägare i industri- och handelskoncernen Midway Holding. Koncernens disponibla likvida medel uppgick per 30 juni till 9,7 MSEK. Koncernens soliditet uppgick per 30 juni till 31procent. Av nyemissionerna har 13 MSEK betalats in under perioden emedan 10 MSEK betalats in i juli. Det under första kvartalet upptagna konvertibellånet har konverterats till aktier vilket ökar det egna kapitalet med 11,4 miljoner kronor Under perioden har Smarteqs likviditet stundtals varit ansträngd till följd av stor kapitalbindning i lager. Under andra kvartalet har ansträngningar för att reducera kapitalbindningen intensifierats, vilket ger effekt redan under tredje kvartalet. Investeringar Investeringarna under halvåret uppgick till 7,0 (4,8) MSEK. Av halvårets investeringar avsåg 2,0 MSEK aktivering av utvecklingskostnader. Personal Antal medarbetare vid periodens slut uppgick till 66 (84). Under andra kvartalet har bolaget minskat antal anställda med drygt 20 % vilket ger besparingar på årsbasis uppgående till 9 MSEK. Effekten av besparingarna väntas komma under tredje och fjärde kvartalet 2001. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med redovisningsrådets rekommendation RR20 Delårsrapporter. Samma redovisningsprinciper som i den senaste årsredovisningen har tillämpats. Någon justering för RR9 Inkomstskatter har ej gjorts i delårsrapporten då påverkan på bolaget är försumbar. Framtidsutsikter Smarteq fortsätter att aktivt arbeta med att förverkliga planerna för en fortsatt expansion, under lönsamhet. I Smarteqs strategier kombineras en satsning på produktutveckling med en intensiv bearbetning av både eftermarknaden och OEM-marknaden. Under året är ambitionen att OEM-marknaden relativt sett ska växa i betydelse för Smarteq och utgöra 50 procent av intäkterna jämfört med cirka 30 procent under 2000. Smarteq bedömer att det är realistiskt att tro att den positiva omsättningsutvecklingen för Smarteq ska fortsätta. Dock har det drastiska fallet på mobiltelefonmarknaden medfört att målet om ett positivt helår 2001 inte kommer att uppnås. Kommande informationstillfällen Kvartalsrapport för 3:e kvartalet 2001 23 oktober 2001 Bokslutskommuniké för 2001 21 februari 2002 Revision Denna delårsrapport har inte varit föremål för revisorsgranskning. Täby 2001-08-21 Styrelsen för Smarteq AB (publ) För ytterligare information kontakta: Jonas Svensson, VD Smarteq, Tfn: 08-7929250, Mobiltfn: 073-385 92 50 jonas.svensson@smarteq.se Hans Ljung, CFO Smarteq, Tfn: 08-7929534, Mobiltfn: 073-385 95 34 hans.ljung@smarteq.se Smarteq AB (publ), Box 4064, 182 04 Enebyberg, Telefon 08-7929200, www.smarteq.com, info@smarteq.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT01220/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT01220/bit0002.pdf