Smarteq beslutar om emission av konvertibelt förlagslån

Smarteq beslutar om emission av konvertibelt förlagslån En extra bolagsstämma i SBI-noterade Smarteq fattade på torsdagen beslut om godkännande av styrelsens beslut om emission av ett konvertibelt förslagslån. Lånet uppgår till drygt 13 miljoner kronor. Lånebeloppet uppgår totalt till nominellt 13 056 000 kronor och löper 2001- 03-04 - 2003-04-04. Den årliga räntan uppgår till 7,5 procent. Förlagslånen ger innehavaren rätt att under tiden 2001-09-04 - 2003-03-04 påkalla konvertering av fordran till 1 088 000 nya aktier i Smarteq AB (publ) om nominellt 1 krona till en konverteringskurs om 12 kronor. Emissionskurs per konvertibelpost är 96 000 kronor. Emissionen uppgår till 13 056 000 kronor. Om konvertering sker av samtliga förlagslån kommer aktiekapitalet att öka med 1 088 000 kronor, innebärande en utspädningseffekt på 8,70 procent av kapitalet och 2,80 procent av rösterna i bolaget och 7,67 procent av kapitalet och 2,68 procent av rösterna i bolaget om samtliga tidigare emitterade optionsrätter utnyttjas. Emissionen har, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fulltecknats av bolagets huvudägare Infologix BVI, Bourker AB, Tenkob AB och Sanoj Invest AB. Smarteq har valt att fokusera sin verksamhet på att utveckla och sälja accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Företaget riktar sig mot både OEM-marknaden och eftermarknaden och utvecklar produkter inom de tre områdena Handsfreeprodukter, Telematic (Positioneringsprodukter, M-2-M-produkter och Fleetmanagementprodukter) och Antennsystem gentemot fordonsindustrin. För mer information: Jonas Svensson, VD Smarteq tel 08-792 92 00, mob 070-539 36 33 jonas.svensson@smarteq.se www.smarteq.com Smarteq utvecklar accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av produkter för eftermarknaden och OEM-marknaden. Smarteq har cirka 75 anställda, ett marknadsbolag i Tyskland och upparbetade försäljningskanaler i cirka 30 länder. Företaget omsatte 107 miljoner kronor förra året och B-aktien handlas på SBI-listan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/09/20010309BIT00170/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/09/20010309BIT00170/bit0003.pdf