Smarteq i samarbete med Taxi Stockholm

Smarteq i samarbete med Taxi Stockholm NGM-noterade Smarteq, som utvecklar produkter inom wireless telecom, har inlett ett samarbete med Taxi Stockholm. Samarbetet gäller inledningsvis utveckling och leverans av telematikantenner till 1 800 taxibilar för Taxi Stockholms nya automatiska bokningssystem. Taxi Stockholm beskrevs nyligen som det mest tekniskt avancerade taxibolaget i världen i den amerikanska affärstidningen Fast Company. Under de senaste åren har företaget moderniserats kraftigt och bland annat har bokningssystemet uppgraderats totalt. Det nya bokningssystemet är till stora delar automatiskt. Med hjälp av en adressdatabas kan systemet hitta var kunden befinner sig och via GPS koppla ihop adressen med den bil som finns närmast. För att det här systemet ska fungera behövs avancerade antennsystem i varje enskild taxibil och det är här Smarteq kommer in. I ett första skede utvecklar och levererar Smarteq en kombinationsantenn som klarar såväl GPS som GSM samt Taxis radiokommunikationssystem . Antennsystemet bygger på patenterad antennteknologi och leveransen gäller inledningsvis antenner till 1 800 taxibilar, vilket motsvarar ett ordervärde på cirka 1 miljon kronor. - Det är en framgång för oss att få utveckla framtidens antenner åt en aktör som Taxi Stockholm, som är att betrakta som hetast i världen i sin bransch. Den här affären ger oss stora möjligheter att få liknande affärer världen över och vi har redan nu provlevererat en liknande applikation till ett taxibolag i Portugal, säger Smarteqs VD Jonas Svensson. Smarteq är ett svenskt företag som har valt att fokusera sin verksamhet på att utveckla och sälja accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. - Samarbetet med Taxi Stockholm visar att vår inriktning har stor potential. Aktörer som Taxibolag går i bräschen i utvecklingen mot att göra bilen till en kommunikationscentral eftersom nyttan är så uppenbar, säger Jonas Svensson. Smarteq riktar sig mot både OEM-marknaden och eftermarknaden och utvecklar produkter inom de tre områdena Handsfreeprodukter, Telematik (Positioneringsprodukter, M-2-M-produkter och Fleetmanagementprodukter) och Antennsystem gentemot fordonsindustrin. För mer information: Jonas Svensson, VD Smarteq tel 08-792 92 00, mob 073-385 92 50 jonas.svensson@smarteq.se, www.smarteq.com Smarteq utvecklar accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av produkter för eftermarknaden och OEM-marknaden. Smarteq har cirka 60 anställda, ett marknadsbolag i Tyskland och upparbetade försäljningskanaler i cirka 30 länder. Företaget omsatte 107 miljoner kronor förra året och B-aktien handlas på NGM-listan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/07/20010607BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/07/20010607BIT00280/bit0001.pdf