Smarteyes rockade ihop 65 000 kronor till Svenska Downföreningen

Report this content

Smarteyes har för tredje året i rad visat sitt tydliga stöd till att inkludera och hylla alla människors potential. Under mars månad, i samband med Världsdagen för Downs syndrom den 21 mars, samlade Smarteyes in 65 000 kronor när bolaget skänkte 50 kronor per sålda barn- eller ungdomsglasögon till Svenska Downföreningen.

– Stort tack till alla våra kunder som under mars månad köpte barn- och ungdomsglasögon och gjorde det möjligt för oss att skänka 65 000 kronor till Svenska Downföreningen. Initiativet Rocka sockorna går helt i linje med allt vi tror på och arbetar för: att alla ska känna sig välkomna, respekterade och hyllade. Därför värmer det extra mycket när så många var med och visade sitt engagemang under Rocka Sockorna-månaden, säger Jonas Fredriksson, Marketing manager på Smarteyes.

Årets tema för Världsdagen var att "krossa fördomarna" om Downs syndrom. Ett effektivt verktyg för att göra det är när företag använder sin räckvidd och inflytande för att sprida medvetenhet, främja inkludering och visa sitt engagemang för alla människors lika värde. Dessutom behövs det resurser som stöttar organisationer såsom Svenska Downföreningen, menar Karen Flø, kommunikatör för Svenska Downföreningen, och fortsätter:

– Det är mycket som ska samspela för att ändra attityder och krossa fördomar. Vi är en ideell organisation som finns och kan verka tack vare de bidrag vi får från företag och privatpersoner. Därför är Smarteyes bidrag mycket välkommet och viktigt för oss. Att Smarteyes dessutom på ett så fantastiskt fint sätt inkluderar barn och vuxna med Downs syndrom i såväl kommunikation som att ta hänsyn till dem i sin design för att visa alla människors lika värde är ovärderligt i kampen att krossa fördomarna.

Svenska Downföreningen är en ideell organisation som strävar efter ett samhälle där personer med Downs Syndrom är jämbördiga medborgare med full delaktighet, jämlikhet och självbestämmande utifrån var och ens individuella förutsättningar. Smarteyes delar Svenska Downföreningens värderingar och värdesätter mångfald samt står upp för allas lika värde. Genom barn- och ungdomskollektionen av färgglada olikfärgade skalmar kan vi både Rocka sockorna - och glasögonen.

För mer information:
Anders Ekhammar, pressansvarig Smarteyes
Tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@upstreamcom.se

Smarteyes är optikkedjan som gör god design och professionell ögonvård tillgängligt för de många människorna genom attraktiva priser. Bolaget grundades 2007 och har idag ett 85-tal butiker i Sverige och Danmark. Med en vision att vara den mest rekommenderade optikern och med en årsomsättning på närmare 600 miljoner SEK är Smarteyes optikern för människor som vill göra smarta val. Smarteyes ägs sedan 2022 av Synoptik A/S som är en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, www.smarteyes.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Stort tack till alla våra kunder som under mars månad köpte barn- och ungdomsglasögon och gjorde det möjligt för oss att skänka 65 000 kronor till Svenska Downföreningen. Initiativet Rocka sockorna går helt i linje med allt vi tror på och arbetar för: att alla ska känna sig välkomna, respekterade och hyllade. Därför värmer det extra mycket när så många var med och visade sitt engagemang under Rocka Sockorna-månaden.
Jonas Fredriksson, Marketing manager på Smarteyes
Karen Flø, kommunikatör för Svenska Downföreningen