Smarteyes skänker glasögon till Falkenbergs utsatta

Report this content

I början av oktober öppnade Smarteyes en butik i Falkenberg. I samband med butiksöppningen öronmärkte man pengar för synundersökningar och glasögon till människor i Falkenberg som hamnat i en utsatt livssituation. På fredag är det dags för aktiviteten där man undersöker synen och provar ut glasögon i samarbete med Hela Människan RIA.

Smarteyes bjuder in media till Hela Människan RIA:s lokaler på Stationsgatan 4 i Falkenberg fredagen den 30 november kl 10.00. På plats finns bland andra Jan Cani, verksamhetschef för Hela Människan RIA i Falkenberg och Emma Sabovic, butikschef för Smarteyes i Falkenberg.

Hela Människan RIA drivs och ägs av Svenska Kyrkan, Pingstkyrkan och Tullbrokyrkan och bedriver ett omfattande arbete för att hjälpa människor som är i en utsatt livssituation. Hit kommer personer som bland annat behöver hjälp med att ta sig ur missbruk eller hemlöshet. För andra besökare handlar det om att få umgås och äta lite varm mat, dörren står öppen för alla som på något sätt behöver stöd. Synhälsan är dock inget man haft möjlighet att hjälpa till med tidigare.

– Många av våra gäster kan tyvärr inte betala för nya glasögon, och vi har inte resurserna att hjälpa till med deras synhälsa. Smarteyes initiativ har tagits emot väldigt positivt av våra besökare och det är många som har hört av sig och behöver nya glasögon, säger Jan Cani, verksamhetschef på Hela Människan RIA Falkenberg.

För Smarteyes är det självklart att gå in och hjälpa människor som inte har möjlighet att sköta sin synhälsa.

– Vi menar att det är allas rätt att kunna se bra och vi kommer fortsätta arbeta med liknande projekt tills politikerna tar sitt ansvar och gör något åt problemet, säger Fredrik Wistrand, koncernchef för Smarteyes.

Aktiviteten i Falkenberg är en del i ett större arbete. Den 26 september delade H.M. Drottning Silvia ut priset för Årets Blommande företag till Smarteyes. Priset tilldelades Smarteyes för företagets samarbete med Majblomman och projektet Ögonstenen där alla barn 0-8 år med synfel kan hämta ut gratis glasögon i någon av Smarteyes butiker.

Pressinformation:
Vad:
Synundersökning och utprovning av glasögon för socialt utsatta och hemlösa i Falkenberg.
Var:
Stationsgatan 4 i Falkenberg.
När:
Fredag 30 november kl. 10.00.
Närvarande
: Jan Cani, verksamhetschef, Hela Människan RIA och Emma Sabovic, butikschef, Smarteyes Falkenberg.

Anmälan:
Kontakta Olof Mattson, e-post olof.mattson@perspective.se, tfn 031-701 33 81.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Wistrand, koncernchef Smarteyes, tfn 0707-23 27 27
Jan Cani, verksamhetschef, Hela Människan RIA, Falkenberg, tfn 0346-598 57

Bilder för fri publicering: Olof Mattson, tfn 031-701 33 81

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegrad till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Malmö i söder till Luleå i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland. Med sju butiker i dagsläget räknar man med samma expansionstakt som i Sverige.

Taggar: