• Smarteyes/

Stockholm ger inga bidrag och är klart sämst i Sverige, Hallands landsting bäst med upp till 1 250 kronor i bidrag

Report this content

Optikföretaget Smarteyes anser att situationen för barn med synfel i Sverige är under all kritik och har därför beslutat sig för att skänka glasögon, oavsett slipning och båge, till alla barn 0 till 8 år som behöver glasögon.
Organisationen Majblomman visar i en rapport att bidragen varierar kraftigt mellan landstingen. Klart sämst är Stockholm som inte ger några bidrag alls, medan Halland är bäst i Sverige med bidrag upp till 1 250 kronor. Men de allra flesta landsting täcker inte i närheten de kostnader som föräldrarna får lägga ut på glasögon.

Politiker tar inte sitt ansvar för barn med synfel. Hälso- och sjukvårdslagen är tydlig med att barn med funktionshinder ska få hjälpmedel och det ska förstås gälla glasögon också. Idag har de flesta landsting ett bidrag till och med 7 års ålder men sen får familjerna själva stå för hela kostnaden. Majblomman delar ut en betydande summa pengar i bidrag för glasögon varje år, men nu är det dags för en förändring. Under tiden som politikerna diskuterar frågan är det verkligen lovvärt att företag som Smarteyes tar initiativ för att förbättra för barnen och deras familjer, säger Lena Holm, generalsekreterare för Majblomman.

– Det ska inte bero på var man bor om barnen ska ha möjlighet att få glasögon eller inte. Hela Sverige har exempelvis fri tandvård för barn, men synfel är idag något som landstingen verkar tycka är okej att förhandla om när budgetarna bestäms. Det är upprörande och för att ge alla barn samma chans till god syn har vi på Smarteyes beslutat oss för att från och med den 5 mars bjuda på glasögon till alla barn 0 till 8 år, säger Fredrik Wistrand vd på Smarteyes.

Rapporten från Majblomman visar att många familjer inte beställer eller hämtar ut glasögon till sina barn för att de helt enkelt inte har råd.

– En bra syn ska inte vara en klassfråga och klart måste våra barn ha de synhjälpmedel som krävs för att de ska ha ett bra liv och kunna fungera i förskolan, med familjen och med kompisarna, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes.

Förutsättningar för att få ett par glasögon från Smarteyes:
* Recept i original från ögonläkare eller ortoptist i de landsting som Smarteyes har butiker.

* Ett recept för barn upp till 8 år får inte vara äldre än 6 månader från utskriftsdatum.

* Smarteyes delar ut max ett par glasögon per år och barn, ett år mellan varje beställningstillfälle.

* Barnen väljer fritt från de bågar Smarteyes har i butiken.

Enligt SCB finns det 800 000 barn 0 till 8 år och alla med synfel är välkomna till Smarteyes för att få ett par glasögon.

Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor, men man får också in pengar via gåvor. En stor del av pengarna delas ut som bidrag till enskilda barn i ekonomiskt utsatta familjer, till exempel för glasögon eller en fritidsaktivitet.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Wistrand, vd Smarteyes, tfn 0707-232727 fredrik.wistrand@smarteyes.se
Bilder för fri publicering, Anders Ekhammar, tfn 0707-462579, e-post anders.ekhammar@perspective.se
www.smarteyes.se
För hela rapporten från Majblomman: www.majblomman.se

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegrad till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Malmö i söder till Luleå i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland. Med sju butiker i dagsläget räknar man med samma expansionstakt som i Sverige. Smarteyes hade under 2010/2011 en omsättning på 186 miljoner kronor.

Taggar:

”Landstingen bryter mot Hälso- och sjukvårdslagen”
Fredrik Wistrand