Smartster blir publikt och startar crowdfunding

Report this content

Smartster – Smartster Group AB (publ), som driver marknadsplatsen Smartster i 5 länder, tar nu nästa steg i sina förberedelser mot en listning genom att göra bolaget publikt och starta en crowdfunding kampanj om upp till 20,4 MSEK via Fundedbyme. I samband med att kampanjen går live idag, meddelar bolaget att mer än 10 MSEK är förtecknat och garanterat och att man ser fram emot ett stort intresse från allmänheten att delta i emissionen.

Det Borås-baserade start-up bolaget Smartster har under mars månad blivit publikt och genomför nu en crowdfunding kapitalisering för dess fortsatta expansion. Emissionen som erbjuds tillsammans med Fundedbyme är redan förtecknad och garanterad till mer än 10 MSEK.

• ”I samband med nyemissionen har vi presenterat bolaget för ett antal potentiella aktieägare och garanter. Vi har fått med oss investerare från Sverige, Norge och även de första från USA. Garanterna är säkrade från flera europeiska länder och Asien. Det är mycket glädjande att så många av dessa har valt att teckna redan innan vår kampanj går live. Vi uppskattar det förtroende, som vi har fått” berättar Andreas Swahn, grundare och VD för Smartster.

Innan crowdfunding kampanjen går live har redan teckningar från 30-talet investerare inkommit, varav flera nya med gedigen kompetens inom retail, e-handel och IT.

• ”När jag presenterade Smartsters koncept, tyckte många investerare att det är fantastiskt att vi lyckats med att förena den fysiska handeln och e-handeln på samma plattform. Detta särkiljer oss från Amazon och traditionella prisjämförelseplattformar. Vi har nu fler än 800 retailkedjor och 22 000 varumärken live och gör mer än 20 miljoner dagliga produktuppdateringar. Flera investerare har uttryckt att de värdesätter att vi har den skalbara tekniska plattformen på plats, säkrat avtal med retailers och etablerat oss i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och USA och har begynnande intäkter", berättar Andreas Swahn.

Bolagets team och styrelse arbetar löpande med att strategiskt stärka bolagets position och ser en position som en "Spotify för retail" växa fram. Målet är att bli av med den onödiga direktreklamen som har en stor miljöpåverkan samt att minska onödiga e-handelsleveranser när kunderna snabbare, billigare och miljövänligare kan plocka upp produkter i sin närhet istället för att vänta på en leverans som kommer om ett antal dagar.

• ”Smartster fokuserar nu på att bygga upp sitt säljteam och stärka marknadsföringen mot konsumenter i och med att vi nått kritisk massa i våra fem länder. Vi har siktet inställt på en notering som skall hjälpa oss att gå in i fler länder i Europa och stärka oss i USA efterhand. Jag är själv en aktiv webbshoppare och vet att en ökning av intresset från konsumenterna bygger på att de trivs på siten och får ett mervärde”, berättar Klementina Österberg, styrelseordförande för Smartster och VD för GU Ventures.

Erbjudandet att teckna sig för aktier riktar sig till allmänheten förutom till affärsänglar, family offices och professionella aktörer som vill vara med på den globala skalningen av Smartster.

Mer information om emissionen finns på: www.smartster.com/investera eller på www.fundedbyme.com/smartster.

Andreas Swahn – VD, Smartster Group AB (publ)
E-post: andreas@smartster.com
Web: www.smartster.se

Om Smartster Group AB

Smartster har utvecklat en marknadsplats för erbjudanden med siktet inställt på att så stor del av dagens tryckta reklam kan ersättas med en digitaliserad motsvarighet. Smartster har idag ca 6,3 miljoner aktiva erbjudanden från fler än 800 retailkedjior och 22 000 varumärken med både fysiska butiker och nätbutiker i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och USA.

Taggar:

Snabbfakta

Smartster – Smartster Group AB (publ), som driver marknadsplatsen Smartster i 5 länder tar nu nästa steg i sina förberedelser mot en listning genom att göra bolaget publikt och starta en crowdfunding kampanj om upp till 20,4 MSEK via Fundedbyme.
Twittra det här
I samband med att kampanjen går live idag, meddelar bolaget att mer än 10 MSEK är förtecknat och garanterat och att man ser fram emot ett stort intresse från allmänheten att delta i emissionen.
Twittra det här

Citat

”I samband med nyemissionen har vi presenterat bolaget för ett antal potentiella aktieägare. Vi har fått med oss investerare från Sverige, Norge och även de första från USA. Det är mycket glädjande att så många av dessa har valt att teckna redan innan vår kampanj går live. Vi uppskattar det förtroende, som vi har fått”
Andreas Swahn, VD Smartster