• Smashdig/

Klickmonster lanserar engelskspråkig nyhetssajt som ska bevaka den svenska mediebranschen

Report this content

I dag lanseras Smashdig.com, Sveriges första engelskspråkiga nyhetssajt som kommer att bevaka den svenska digitala mediebranschen. I samband med lanseringen byter Klickmonster namn till Smashdig.se.

– Vi lever i en gränslös medievärld och Smashdig ska vara en dörröppnare för en internationell publik att på nära håll ta del av den kunskap, människor och innovationskraft som utvecklar den svenska mediebranschen, säger Daniel Bacelj, grundare och ansvarig utgivare av Smashdig.

Redaktör för den engelskspråkiga sajten blir Adam Jönsson som arbetat som reporter för Klickmonster/ Smashdig sedan maj 2015. I våras tog han sin kandidatexamen som kursetta vid Humber College – ett av Kanadas främsta läroinstitut för digital journalistik. Under sin studietid var Adam med och byggde upp utrikesredaktionen för den kanadensiska branschsajten J-Source.

– Jag har bevakat media och teknik under ett flertal år men med den satsning jag nu får vara en del av och med det team vi har rekryterat känns Smashdig.com som den överlägset mest spännande fasen i min karriär hittills, säger Adam Jönsson och fortsätter:

– Den svenska mediebranschen kryllar av initiativ och innovationsförmåga, speciellt inom den digitala transformationen. Smashdig.com kommer förmedla nyheter och historier om alla de kunniga människor som jobbar i den branschen till en såväl svensk som internationell publik, säger Adam Jönsson.

– Adam Jönsson tillhör själv den nya talangfulla generationen av journalister som har ett starkt digitalt DNA och ett stort engagemang för den digitala mediebranschen. Redaktörsrollen passar honom perfekt, säger Daniel Bacelj.

I samband med lanseringen av den engelskspråkiga nyhetssajten byter Klickmonster.se namn till Smashdig.se.

För mer information:

Daniel Bacelj, grundare och ansvarig utgivare
0725 – 78 09 00,
daniel.bacelj@smashdig.com, twitter:@danielbacelj

Adam Jönsson, Editor.
0703 – 010506,
adam.jonsson@smashdig.com, twitter:@adambjonsson

Om Smashdig

Smashdig.com ingår i Smashdig Studios, som är ett oberoende mediebolag med flera digitala varumärken i portföljen. Smashdig.se (tidigare Klickmonster) är den svenskspråkiga delen och har sedan lanseringen 2014 snabbt etablerat sig som en viktig aktör och nyhetskälla för personer som arbetar inom den digitala medie- och kommunikationsbranschen. Sajten fick nyligen omdömet “Sweden’s by far best digitalmedia trade-publication” och citeras i branschmedier, dagstidningar och nationella podcasts. Huvudkontoret ligger i Stockholm och har en filial i Jönköping.

Taggar:

Citat

Daniel Bacelj om lanseringen av engelskspråkiga smashdig.com
Adam Jönsson om lanseringen av engelskspråkiga smashdig.com