• SmellWell/

Svensk innovation skyddar aktivitets kläder från lukt och återställer funktionaliteten med ett minimalt miljöavtryck

Clothes have evolved, washing hasn’t

Idag innehåller 60% av alla kläder syntetiska textilier medan de flesta tvättmedel är baserade på en 50-årig formel utformad för bomullstextilier. Traditionellt tvättmedel kan ej rengöra och tvätta bort lukt och avlagringar från huden som fastnar i syntetiska fibrer - som i sin tur skapar en grogrund för bakterier. Det är därför en nytvättad t-shirt kan börja lukta svett bara några minuter in i ett träningspass - när kroppsvärmen frigörs genom fibrerna så frigörs även lukt från tidigare träningspass

SmellWell Laundry Capsules packagepods

SmellWell Laundry Capsules är specifikt utvecklat för syntetiska textilier och innehåller ett koncentrerat, färdigdoserat, flytande tvättmedel som effektivt eliminerar lukt och svåra fläckar, samtidigt som funktioner som elasticitet, kompression och fukttransport bevaras och återställs. Avancerade träningskläder kommer inte bara lukta bättre utan även fungera optimalt och hålla längre.

-Vår mission är att erbjuda produkter som håller aktiva människor fräscha och självsäkra samtidigt som vi vill främja en hållbar livsstil. Vi har under en längre tid arbetat med utvecklingen av Laundry Capsules och vi är väldigt stolta över resultatet – ett mycket effektivt tvättmedel med minimalt miljöavtryck. Det ska vara lätt att ta hand om sina träningskläder så att de fungerar bättre och håller längre. Johan Roussetos, VD SmellWell

SmellWell Laundry Capsules är utvecklat i Sverige och först i sitt slag att certifieras enligt Svanens riktlinjer. Tvättkapslarna är biologiskt nedbrytbara och förpackningen är tillverkad av återvunnen plast. Kapslarna innehåller 30% mindre vatten än flytande tvättmedel vilket resulterar i minskad miljöpåverkan av både produktion och transport.

SmellWell är ett svenskt företag med ambition att erbjuda produkter som håller aktiva människor fräscha och självsäkra i alla situationer. Tillsammans med idrottare och forskare utvecklar vi idag lösningar som syftar till att främja en aktiv och hållbar livsstil. Vår mission är att skapa positiva effekter för samhället genom att göra det enkelt att ta hand om skor, träningskläder och utrustning, så att de fungerar bättre och håller längre.

Johan Roussetos, VD
johan@smellwell.com

SmellWell har som ambition att utveckla produkter som håller människor i rörelse, självsäkra och fräscha samt främja en aktiv och hållbar livsstil. SmellWell gör det enkelt att ta hand om favoritskor, utrustning och träningskläder, vilket gör att de fungerar bättre och håller längre. SmellWell verkar aktivt för att minimera människans miljöpåverkan och skapa positiva effekter i samhället. Alla våra produkter är ansvarsfullt producerade, skonsamma mot miljön och syftar till att förlänga livslängden för skor, kläder och träningsutrustning.

Citat

Johan Roussetos, VD SmellWell