Barn lär sig engelska från ett års ålder med ny metod

Report this content

Smenglish är en helt ny svensk pedagogisk metod och material för att lära ut engelska i förskolan från ett års ålder.

Små barn lär när de leker och därför handlar Smenglish väldigt mycket om lek. Allt som regelbundet upprepar sig för små barn kommer de så smånigom att ta till sig och använda som sitt eget. Smenglishmetoden går ut på att skapa en rutin på förskolan där pedagogerna talar engelska en stund om dagen om sådant som barnen redan vet och kan och har hört på svenska. Språkmaterialet ger pedagogerna stöd och inspiration till språkstunderna.

- Vi vill ge små barn en ordbank i engelska under en tid då deras hjärnor är enormt mottagliga för språk. Det handlar inte om språkundervisning eftersom så här små barn vet inte vad ett språk är. Små barn vet inte att de talar svenska eller engelska och just därför kan de ta till sig språket helt utan prestationskrav. När de sedan börjar lära engelska som språk i skolan behöver de inte lära sig alla orden från början säger Lena Karman förskolepedagog och hjärnan bakom Smenglish.

Alla förskolepedagoger kan använda sig av materialet utan särskilda förkunskaper. Det enda som behövs är grundläggande engelskkunskaper och förskollärarutbildning eller motsvarande.

Grundmaterialet i Smenglish består av tre språklådor:

•    Hjärtelådan från ett år
•    Göralådan från två år
•    Världslådan från tre år

Till språklådan hör ett set dockor som alla är vändbara med en svensk och en engelsk sida i olika färgskalor för att hjälpa barnen att särskilja de olika språken. Varje docka bildar en fristående enhet som kan "promenera" runt bland barnen. Där finns en plats där pedagogen kan fästa ett ordkort som "pratbubbla". Ordkorten har också en svensk och en engelsk sida och när dockan och kortets svenska sida vänds mot barnen pratar pedagogen svenska och när den engelska sidan visas växlar pedagogen språk till engelska.

Det finns även webbaserat material i form av en digital planerings- och utvärderingskalender för pedagogerna samt ordgestaltningar för barnen. I planeringskalendern finns en funktion för att räkna antalet ord som man arbetar med och i utvärderingsdelen samlas unik statistik som sedan kan tas fram och redovisas på olika sätt.

Träffa Smenglishteamet på Skolforum
Från och med idag måndag den 31 okt till onsdag den 2 nov så finns det möjlighet att träffa Smenglishteamet i Stockholm på Skolforum, där de är på plats för att informera om Smenglish. Välkomna till monternr. C23:48

För mer information kontakta:
Lena Karman
Tel: +46 (0)70-542 06 84
info@smenglish.se

Om Smenglish
Metoden är utvecklad vid Klurifax Barnteaterhus i Hörby de senaste två åren och har fått ett innovationsstöd från Almi innovation. Gå gärna in på www.smenglish.se för att läsa mer om metoden och hur den kan användas.

Taggar: