Nytt landmärke får stomme från Smidmek

Report this content

Trelleborg får ett nytt landmärke i form av ett hotell med konferensverksamhet samt kontor. Stommen till det 16 våningar höga huset i kvarteret Herkules uppförs av Smidmek på uppdrag av Byggnadsfirman Otto Magnusson.
– En pool med glasbotten ska sticka ut från fasaden vilket gör stommontaget extra komplext och spännande, säger Peter Alriksson, vice vd på Smidmek.

Smidmek har slutit avtal med Byggnadsfirman Otto Magnusson om att på totalentreprenad projektera, leverera och montera stommen till det nya höghuset i Trelleborg. Att bygga högt nära havet är en av utmaningarna i projektet.
– Det kommer att blåsa rejält, men det har vi erfarenhet av. Till exempel uppför vi just nu det 24 våningar höga huset Brf Celsius i Göteborg. En annan intressant utmaning är poolen som kommer att sticka ut från fasaden högt upp på byggnaden. Det innebär att vi kommer att behöva hantera tunga laster på hög höjd i stommen, säger Peter Alriksson.

Huset kommer att bli Trelleborgs näst högsta byggnad efter stadens vattentorn. De tre första våningarna blir kontorslokaler åt kommunen medan resterande våningar blir hotell.
– Det är väldigt roligt att vi får vara med och bygga ett nytt landmärke i Trelleborg tillsammans med Byggnadsfirman Otto Magnusson som är en ny beställare för Smidmek, säger Peter Alriksson.

Byggnadsfirman Otto Magnusson träffade många stomleverantörer innan avtalet skrevs med Smidmek.
– Intresset för det här projektet har varit otroligt stort. Att vi valde Smidmek beror på att de har den rätta kompetensen för den här typen av komplexa byggnader. Vi fick snabbt ett stort förtroende för Smidmek, säger Emma Grass, arbetschef på Byggnadsfirman Otto Magnusson.

Montagestart är planerad till oktober i år och huset ska stå klart vid årsskiftet 2025-2026.
– Byggnaden är unik för Skåne och Byggnadsfirman Otto Magnusson är väldigt stolta över att få genomföra det här projektet. Både vi och Smidmek ser det som ett fint referensprojekt, säger Emma Grass.

Linus Dunér Axelsson, pressansvarig Smidmek, 0738-48 56 79, linus.axelsson@peab.se

AB Smidmek är ett företag som projekterar, levererar och monterar prefabricerade stål- och betongstommar. Smidmek utför även tunnplåtskonstruktioner i samband med stål- och betongentreprenader.