Smile förvärvar Thea Tandhälsa och blir Sveriges ledande privata tandvårdskedja

Report this content

Smileco Group AB (”Smile”) förvärvar Thea Tandhälsa AB (”Thea”), en tandvårdskedja med sex kliniker i Sverige. Thea omsätter cirka 110 miljoner kronor och har omkring 150 anställda. Genom förvärvet blir Smile Sveriges största privata tandvårdskedja med 15 kliniker på 13 orter med en uppskattad årsomsättning på cirka 250 miljoner kronor.

Thea är en av Sveriges ledande leverantörer av tandvård med mottagningar i Borås, Linköping, Jönköping, Kumla, Norrköping och Västerås. Thea Tandhälsa erbjuder all typ av tandvård, från traditionell lagning av hål och kosmetiska behandlingar, till tandkirurgi. Bolaget grundades 2006 och omsatte 110 miljoner kronor förra året.

Smiles affärsidé är att skapa ett rikstäckande nätverk av tandvårdskliniker med engagerade medarbetare som genom ett aktivt lärande och ständiga förbättringar skapar en bättre tandvård. Klinikerna erbjuder ett komplett utbud av kvalitativa tandvårdstjänster med högt serviceinnehåll, baserat på kundens individuella behov. Smile har idag drygt 120 medarbetare fördelat på nio kliniker i Helsingborg, Jönköping, Katrineholm, Malmö, Mariestad, Sundsvall, Vänersborg, Västerås, och Älmhult. Från och med den 1 november finns Smile även i Växjö. Smile grundades 2006 och ägs av de tre grundarna, riskkapitalfonden Scope Growth II L.P. samt ett antal affärsänglar.

”Den svenska tandvårdsmarknaden har genomgått stora förändringar sedan avregleringen 1999 men är fortfarande mycket fragmenterad. Med förvärvet av Thea har vi tagit ett viktigt steg i utvecklingen och konsolideringen av den svenska tandvårdsmarknaden. Tillsammans blir vi den största privata tandvårdskedjan i Sverige”, säger David Halldén, VD för Smile.

”Vi ser fram emot att integrera de resurser och den kompetens som finns inom Thea och att få fortsätta utveckla Theas kliniker inom Smilekoncernen. Gemensamt för både Smile och Thea är att vi fokuserar på hög kvalitet i tandvården i kombination med ett högt servicetänkande”, fortsätter David Halldén.

För ytterligare information, kontakta:

David Halldén, VD Smile, tel: 070-844 19 98, e-mail: david.hallden@smile.se

Mer information om Thea Tandhälsa finns på www.theatandhalsa.se

Mer information om Smile finns på www.smile.se

Taggar: