7 av 10 svenskar prioriterar god kvalitet före pris vid tandläkarbesök

Report this content

God vårdkvalitet ­är viktigast. Så svarar 7 av 10 svenskar när de rankar de mest angelägna parametrarna vid val av tandläkare. Det visar en undersökning av YouGov, gjord på uppdrag av Smile Tandvård, Sveriges största privata tandvårdskedja med 39 kliniker runt om i landet.

Vårdkvaliteten är viktigast, visar en undersökning som YouGov har genomfört åt Smile Tandvård.

Kvaliteten går först. En undersökning som YouGov har gjort på uppdrag av Smile Tandvård, baserad på 1 031 intervjuer, visar att vårdkvaliteten rankas högst vid val av tandvårdsklinik. Flest av de svarande, 72 procent, uppger god vårdkvalitet som den viktigaste parametern. Det följs i fallande ordning av trevligt bemötande (57 procent) och pris (44 procent).

– God tandvård kräver skickliga medarbetare. Det har vi på Smile. Det är viktigt, men också att vi kvalitetssäkrar våra kliniker på olika sätt. Vi jobbar enbart med pålitliga leverantörer av teknisk utrustning, material med mera. Självklart har vi också höga krav på hygien och gott bemötande, säger Malin Schmidt VD på Smile Tandvård.

I undersökningen uppgav 37 procent enkelhet att få tid som viktigast, medan 29 procent uppskattar att kliniken ligger nära där de bor.

Går en gång per år

Undersökningen visar också att svenskarna har för vana att gå till tandläkaren en gång per år (45 procent, högst andel, av de svarande).

– ­Att tandvården i sig är av högsta kvalitet är en självklarhet för oss, men det är minst lika viktigt att patienten känner sig sedd och involverad i sin vårdprocess. Kvalitetsaspekten hos oss manifesteras inte minst genom våra nöjda patienter, säger Lars Armbäck, nationellt odontologiskt ansvarig på Smile.

Susanne Hultén
Marknads- och kommunikationsansvarig
susanne.hulten@smile.se

Snabbfakta

Smile Tandvård är en del av Colosseum Dental Group, en ledande europeisk tandvårdskedja som levererar högkvalitativ tandvård. Koncernen består av mer än 300 tandvårdskliniker i åtta länder med mer än 4 500 verksamma tandläkare.

Att tandvården i sig är av högsta kvalitet är en självklarhet för oss
Lars Armbäck, nationellt odontologiskt ansvarig på Smile.