Smile Tandvård lanserar sin årliga kvalitets- och hållbarhetsrapport

”Det mest hållbara för både individ och samhälle är förebyggande tandvård”

För femte året i rad presenterar Smile Tandvård Smile Report, en viktig rapport som riktar sig till kunderna och inte minst till tandvårdsbranschen.

Rapporten lyfter fram SmileTandvårds engagemang för transparens och ansvarstagande inom privat tandvård och fungerar som ett viktigt instrument för att sätta en standard för branschen.

- Anledningen till att vi tar fram Smile Report är inte bara för att dela våra framsteg och utmaningar, utan också för att inspirera andra i branschen att följa vårt exempel, säger Susanne Hultén som ansvarar för hållbarhet och kvalitet i företaget. Vi är stolta över att vara den enda privata aktören inom tandvårdssektorn som tar fram en sådan omfattande rapport.

Smile Tandvård har under 2023 genomfört en omfattande klimatanalys tillsammans med systerorganisationen, Colosseum Tannlege i Norge. Den gav värdefulla insikter om tandvårdkedjans påverkan på miljön och insikter om kommande hållbara åtgärder.

- Hållbarhet för oss omfattar inte bara självklara saker som minskad materialanvändning, att använda hållbara produkter och källsortering, säger Susanne Hultén. Vi vill också titta närmare på det skifte som sker mot ökad användning av AI och analys av patientdata som ökar möjligheterna att tidigt upptäcka sjukdomar i munhålan såsom karies, tandlossning och muncancer. Det mest hållbara för både individ och samhälle är förebyggande tandvård för att förhindra sjukdomar i munnen.

Tillsammans vill Smile Tandvård agera nu och i framtiden för att bidra till och skapa, en ännu mer ansvarsfull tandvård. Karies och tandlossningssjukdomar är bland de vanligaste sjukdomarna i världen och behoven att upptäcka dessa i tid och arbeta förebyggande är därför stort. Det pågår forskning för att hitta biomarkörer som definierar risken för sjukdom på individnivå och tillsammans med artificiell intelligens (AI) kan mönster extraheras och samband upptäckas som mänskliga observatörer kanske inte skulle upptäcka. Detta gör det möjligt att utveckla prediktiva modeller för sjukdomsrisk och individualiserad behandlingsplanering.

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Hultén | Head of Quality & Sustainability, CDG Scandinavia | mejl: Susanne.Hulten@smile.se | tel: +46 70-578 16 35

Om Smile Tandvård:

Smile Tandvård är Sveriges största privata tandvårdskedja med över 60 kliniker över hela landet. Fokus ligger på kvalitativ tandvård inom tandvårdens alla områden. Med korta väntetider och med en hög kundnöjdhet när det gäller bemötande och behandling.