Kommuniké från årsstämma 2024 i Smoltek

Smoltek Nanotech Holding AB (publ) höll idag, tisdagen den 14 maj 2024, årsstämma i MAQS Advokatbyrås lokaler på Östra Hamngatan 24 i Göteborg. Till ordförande för årsstämman valdes advokat Eric Ehrencrona från MAQS Advokatbyrå.

Följande huvudsakliga beslut fattades på årsstämman.

Fastställande av resultat- och balansräkning samt resultatdisposition

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen för bolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med avgiven årsredovisning.

Årsstämman godkände styrelsens förslag avseende resultatdisposition och beslutade således att enligt balansräkningen till förfogande stående vinstmedel ska överföras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga som under 2023 innehaft uppdrag i bolaget som styrelseledamot respektive verkställande direktör ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Styrelse och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om omval av styrelseledamöterna Gustav Brismark, Emma Rönnmark och Per Zellman samt nyval av styrelseledamoten David Gramnaes.

Per Zellman omvaldes till styrelsens ordförande.

Årsstämman valde till ny revisor i bolaget, i enlighet med valberedningens förslag, det registrerade revisionsbolaget BDO Göteborg AB (BDO. Filip Laurin har utsetts av BDO till huvudansvarig revisor).

Arvode till styrelsen etc.

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen ska utgå enligt valberedningens förslag.

Fastställande av principer för valberedningen

Årsstämman beslutade att fastställa principer för valberedningen i enlighet med en aktieägargrupps förslag, vilka motsvarar de av årsstämman 2023 antagna principerna, med den justeringen att ersättningen till valberedningens ledamöter halveras.

Antagande av ny bolagsordning

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta en ny bolagsordning, varigenom gränserna för antalet aktier respektive aktiekapitalet höjs och styrelsen ges möjlighet att besluta att bolagsstämma ska hållas digitalt.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler.

Styrelsens, valberedningens och aktieägargruppens fullständiga förslag finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.smoltek.com/investors/sv.

Webbplats: www.smoltek.com/investors/sv

Smoltek utvecklar processteknik och koncept för att lösa avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer och är idag verksamt inom två affärsområden: halvledare och vätgas. Bolaget skyddar sin unika kolnanoteknik genom en omfattande patentportfölj bestående av ett 110-tal sökta patent, varav 89 är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.