Komplettering av kallelsen till Smolteks årsstämma 11 maj 2023

Smoltek Nanotech Holding AB (“Smoltek”) meddelar idag att bolagets valberedning presenterar förslag till val av styrelse vid årsstämman den 11:e maj 2023. Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Gustav Brismark, Edvard Kälvesten och Per Zellman samt nyval av Marie Landfors och Emma Rönnmark. Valberedningen föreslår vidare att Per Zellman väljs till styrelsens ordförande.

Smoltek meddelar att bolagets valberedning kompletterar sina förslag i kallelsen till bolagets årsstämma den 11 maj 2023 som publicerades på bolagets webbplats den 11 april 2023 och i Post- och Inrikes Tidningar den 13 april 2023 (”Kallelsen”). Under rubriken ”Valberedningens förslag” ska punkterna ”12 Val av styrelse” samt ”13 Val av styrelsens ordförande” kompletteras enligt nedan.

En uppdaterad kallelse finns tillgänglig på bolagets webbplats, www.smoltek.com/investors, samt skickas också utan kostnad till de aktieägare som begär det och som uppger sin postadress.

Val av styrelse (punkt 12)
Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Gustav Brismark, Edvard Kälvesten och Per Zellman samt nyval av Marie Landfors och Emma Rönnmark. Finn Gramnaes har avböjt omval.

I sitt arbete med att ta fram förslag på styrelsens sammansättning har valberedningen haft som huvudfokus att säkerställa en god kontinuitet i styrelsearbetet, kombinerat med en breddning av styrelsens kompetens och mångfald mot bakgrund av Smolteks pågående utveckling från innovationsbolag till innovationsdrivet industribolag. Valberedningen anser att föreslagen sammansättning av styrelsen uppfyller dessa kriterier och gör Smoltek väl rustat att ta välunderbyggda strategiska beslut som möjliggör ett fortsatt högt tempo i kommersialiseringen av de två affärsområdena halvledare och vätgas.

Presentation av de föreslagna nya styrelseledamöterna:

Marie Landfors är utbildad civilingenjör i kemiteknik från KTH, och arbetar med interimsuppdrag och styrelsearbete i teknikbolag, oftast med ett kommersiellt fokus. Marie arbetade som interims-vd i Smoltek under 2021.

Emma Rönnmark har bred erfarenhet från ledande roller i bolag som driver förändring och transformation inom industri- och energisektorn. För närvarande är hon CFO för Liquid Wind, en utvecklare av anläggningar för elektrobränsle. Emma är certifierad styrelseledamot med tidigare styrelseuppdrag i mindre bolag.

Närmare uppgifter om de föreslagna styrelseledamöterna finns på Bolagets webbplats www.smoltek.com/investors.

Val av styrelsens ordförande (punkt 13)
Valberedningen föreslår att Per Zellman väljs till styrelsens ordförande.

Förslaget till styrelsesammansättning i Bolaget uppfyller bolagsstyrningskodens regler avseende oberoende. Samtliga ledamöter är oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen och samtliga ledamöter är oberoende i förhållande till Bolagets större aktieägare.