Smoltek har beviljats ett nytt patent som förbättrar kapacitansdensiteten hos företagets CNF-MIM kondensatorer

Smoltek Nanotech Holding AB (publ) (“Smoltek” eller ”Bolaget”) meddelar att bolaget har erhållit ett nytt patent – ​​det första i en ny patentfamilj kallad Multilayer Cap. Den nya innovationen avser en MIM-kondensatorenhet som kan fördubbla eller tredubbla kapacitansdensiteten hos företagets CNF-MIM-kondensatorer. Detta patent anses viktigt både för Smolteks verksamhet och tekniska framsteg.

Detta nyligen beviljade patent är det första i en ny patentfamilj kallad Multilayer Cap och beskriver en uppfinning för en energilagringsenhet, t.ex. en kondensator, byggd i en metall-isolator-metall (MIM)-konfiguration.

- Kapacitansdensitet är en av de viktigaste KPI:erna för vår CNF-MIM-kondensatorteknologi. I detta nya patent introducerar vi en teknik som fördubblar eller tredubblar kapacitansdensiteten genom en innovativ flerskiktsstruktur, säger Farzan Ghavanini, CTO på Smotek.

Uppfinningen avser elektrostatiska och/eller elektrokemiska energilagringsenheter, inklusive kondensatorer och batterier i metall-isolator-metall (MIM)-konfigurationer. Den introducerar även en metod för att skapa en kolnanofiberbaserad, flerskikts MIM-struktur, där elektroder och dielektrikum är sekventiellt skiktade. Detta innovativa tillvägagångssätt att stapla isolatorer och ledare i olika skikt är utvecklat för att öka kapacitansdensiteten och anses därför vara viktigt för Smoltek verksamhet och teknologi.

Patentansökan innehåller två oberoende anspråk: Dels ett anordningsanspråk, som beskriver den staplade flerskiktskondensatorstrukturen med alternerande ledare-isolatorskikt; dels ett metodanspråk som beskriver tillverkningsprocessen för en sådan konstruktion med likformig beläggning av kolnanofibrerna.

Webbplats: www.smoltek.com/investors/sv

Smoltek utvecklar processteknik och koncept för att lösa avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer och är idag verksamt inom två affärsområden: halvledare och vätgas. Bolaget skyddar sin unika kolnanoteknik genom en omfattande patentportfölj bestående av ett 110-tal sökta patent, varav 90 är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.