Smoltek har utvecklat en ny dielektrisk stack för CNF-MIM kondensatorteknologin som ökar kapacitansdensiteten med 230 procent

Smoltek Nanotech Holding AB ("Smoltek" eller "bolaget") rapporterar betydande framsteg inom CNF-MIM kondensatorteknologin där bolaget har ökat kapacitansdensiteten med 230 procent tack vare en nyutvecklad dielektrisk stack baserad på zirkoniumoxid.

Smoltek Semi, koncernbolaget som driver Smolteks halvledaraffärsområde, har under de senaste nio månaderna arbetat intensivt med ett projekt för att utveckla en ny dielektrisk stack* för sin CNF-MIM-kondensatorteknologi.

Den första fasen av detta projekt har nu avslutats framgångsrikt, vilket visar på betydande förbättringar jämfört med tidigare generationer av dielektriska stackar. Den nya dielektriska stacken är baserad på zirkoniumoxid och kommer att integreras i framtida generationer av CNF-MIM-kondensatorer. Den tidigare stacken, som baserades på hafniumoxid, användes i bolagets Gen Zero-kondensatorer.

- Den nyutvecklade dielektriska stacken är en blandning av två oxider: en oxid med högt dielektriskt k-värde (hög dielektrisk konstant) för att öka kapacitansdensiteten, och en oxid som fungerar som en barriär mot laddningsrörelser, vilket minimerar strömläckage", förklarar Farzan Ghavanini, CTO på Smoltek.

Under den första fasen koncentrerades arbetet på kondensatorer med parallella plattor där den dielektriska stacken placerades på plana ytor mellan två parallella elektroder. Prestandamätningar utfördes därefter på wafernivå, efter att kondensatorprototyperna monterats på kretskort. Resultaten visade på en extraordinär förbättring av kapacitansdensiteten, med en 230 procentig ökning jämfört med den dielektriska stacken som användes i Gen Zero. Samtidigt minskade ett annat kritiskt prestandamått, strömläckage, med 50 procent.

- Resultaten har varit enastående, både när det gäller förbättrade prestandamått och reproducerbarhet. Och jag är särskilt tillfreds med den exceptionella reproducerbarheten under den första fasen, där vi nådde 100 procent godkända kondensatorprototyper vid tillverkningen”, avslutar Farzan.

Kondensatorprototyperna som är monterade på kretskort har nu skickats till Yageo, som hjälper Smoltek i utvecklingen av kondensatortekniken, för tillförlitlighetstestning och ytterligare karakterisering.

Den andra fasen av projektet, som påbörjades efter sommaren, kommer att fokusera på att deponera den nya dielektriska stacken på Smoteks kolnanofibrer, i syfte att visa att förbättringarna kan utnyttjas fullt ut i en CNF-MIM-struktur.

* En dielektrisk stack i en kondensator refererar till en serie av tunna lager av isolerande material, kallat dielektrikum, som placeras mellan de ledande elektroderna (eller plattorna) i en kondensator. Dessa lager är har funktionen att öka kondensatorns kapacitans genom att lagra elektrisk energi i form av ett elektriskt fält.

Webbplats: www.smoltek.com/investors/sv

Smoltek utvecklar nya produkter med disruptiv prestanda, baserat på nanoteknologi, som löser avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer och är idag verksamt inom två affärsområden: halvledare och vätgas. Bolaget skyddar sin unika kolnanoteknik genom en omfattande patentportfölj bestående av drygt 110 sökta patent, varav 91 idag är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.