Smoltek Hydrogen har fått en order på en förstudie av elektrokemiska enheter

Smoltek Nanotech Holding AB (publ) (”Smoltek” eller ”Bolaget”) meddelar att dotterbolaget Smoltek Hydrogen har fått en order på att genomföra en mindre förstudie av en speciell typ av elektrokemisk cell, anpassad för elektroniska enheter. Detta kan öppna upp för nya affärsmöjligheter för Smoltek.

Beställaren av förstudien, en tillverkare av elektroniska enheter, kommer att utvärdera möjligheten att använda Smolteks lösningar och omfattande expertis inom nanoteknik för en specifik elektrokemisk applikation.

Som en del av förstudien kommer Smoltek Hydrogen att analysera de viktigaste tekniska principerna för de kommersiellt tillgängliga lösningarna på marknaden. Detta kan potentiellt bana väg för ytterligare samarbete och framtida affärspotential.

– Tack vare vår nära tillgång till avancerad utrustning vid Chalmers tekniska högskola kan vi genomföra förstudien snabbt och effektivt. Vi kommer att undersöka om vår nanostrukturerade elektrod, som ursprungligen utvecklats för vätgasapplikationer, kan anpassas för denna speciella tillämpning. Om så är fallet ser vi en mycket intressant affärsmöjlighet för kommersiellt bruk, säger Fabian Wenger, forsknings- och utvecklingschef på Smoltek Hydrogen.

– Detta är ett vanligt scenario vid utveckling av nya avancerade material. En potentiell kund observerar vad vi arbetar med och blir nyfiken på om våra lösningar kan lösa dess utmaningar. Denna förstudie är strategiskt betydelsefull, då lösningen avses implementeras i produkter som redan finns på marknaden och genererar intäkter. Generellt finns det stor potential i det här projektet eftersom tillämpningsområdet är relevant inom flera industrier, förklarar Ellinor Ehrnberg, vd för Smoltek Hydrogen.

– Affärspotentialen för Smolteks kolnanobaserade materialteknik är enorm. I branscher där kolnanofibrer aldrig tidigare har använts, täcker våra patent hela sektorn, inklusive alla möjliga variationer och tillämpningar. Det är därför Smoltek strategiskt har ansökt om så många breda och omfattande patent inom området. Det är de mest innovativa kunderna som ser nya möjliga användningsområden, vilket gör den här typen av förfrågningar extra spännande, utvecklar Ellinor.

Smoltek Hydrogens kärnfokus ligger dock fortfarande på utveckling av banbrytande lösningar för att producera grön vätgas genom PEM-elektrolys med extremt låg iridiumandel. Dotterbolaget ser samtidigt ett ökat intresse från tillverkare av bränsleceller, aktörer inom fordonsindustrin och tillverkare av olika elektroniska enheter, vilket indikerar ytterligare användningar för teknikplattformen.

Ellinor Ehrnberg, vd Smoltek Hydrogen AB
Mail:
ellinor.ehrnberg@smoltek.com

Webb: https://www.smoltek.com/investors/sv

Smoltek utvecklar nya produkter med disruptiv prestanda, baserat på nanoteknologi, som löser avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer och är idag verksamt inom två affärsområden: halvledare och vätgas. Bolaget skyddar sin unika kolnanoteknik genom en omfattande patentportfölj bestående av drygt 110 sökta patent, varav 92 idag är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.