Smoltek krävs på återbetalning för avdrag av arbetsgivaravgifter

Smoltek Nanotech Holding AB (“Smoltek”) meddelar att Skatteverket har beslutat att kräva återbetalning för gjorda avdrag på arbetsgivaravgifter för anställda som arbetar med forskning och utveckling. Perioden som avses är 1 januari 2021 till 31 mars 2023 och Smoltek krävs att återbetala totalt 1 507 516 kronor. Smoltek kommer att överklaga beslutet.

Skatteverket har beslutat att inte medge avdrag för forskning och utveckling (FOU) i arbetsgivardeklarationer där Smoltek gjort avdrag för arbetsgivaravgifter gällande anställda som aktivt arbetar med uppgifter som kvalificeras som forskning och utveckling.

- Vi anser att Smolteks forskning och utvecklingsarbete definitivt faller under de regler som finns gällande forskning och utveckling. Hela vår verksamhet bygger på just forskning och utveckling av ny materialteknik, som bland annat möjliggör tillverkning av komponenter i mindre formfaktorer och med lägre energiförbrukning i mikroelektronik, samt utveckling av nya material som signifikant minskar användningen av kritisk ädelmetall för fossilfri vätgasproduktion, säger Håkan Persson, vd och koncernchef på Smoltek.

Smoltek anser att beslutet är felaktigt och kommer därför att begära omprövning av beslutet. Bolaget har i dagsläget ingen information om när överklagan kan omprövas.

Håkan Persson, vd och koncernchef Smoltek Nanotech Holding AB
E-post: hakan.persson@smoltek.com
Webbplats: www.smoltek.com/investors

Smoltek utvecklar processteknik och koncept för att lösa avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer och är idag verksamt inom två affärsområden: halvledare och vätgas. Bolaget skyddar sin unika kolnanoteknik genom en omfattande patentportfölj bestående av ett 100-tal sökta patent, varav 82 är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.