Smoltek Nanotech Holding AB (publ), delårsrapport Q4 2021

Framsteg inom industrialisering och kommersialisering

Bäste aktieägare,

Under det fjärde kvartalet har vi haft fortsatt fokus på den pågående industrialiseringen och kommersialiseringen inom våra två affärsområden för ultratunna kondensatorer till halvledarindustrin samt högpresterande cellmaterial för elektrolysörer inom fossilfri vätgasproduktion. Jag har under kvartalet haft förmånen att träffa flera av våra sam-arbetspartners, vilket, utöver att öka min egen förståelse, också styrker potentialen och genomförbarheten i projekten, vilket är mycket inspirerande. Det har resulterat i att vi ytterligare har kunnat fördjupa och detaljera våra planer för hur vi ska konkretisera bolagets banbrytande teknik-plattform till faktiska produkter och industriella processer för volymproduktion. Och vår väg till marknad blir alltmer tydligt definierad för varje månad som går.

Ny CTO med gedigen professionell bakgrund

För att lyckas med vår industrialisering och kommersialisering krävs ett starkt och kompetent team, och här tog vi ytterligare steg framåt under kvartalet. Jag själv tillträdde som vd och koncernchef för Smoltek den 1 oktober, och bidrar med min erfarenhet från liknande roller i andra noterade teknikbolag som Neonode, Precise Biometrics och Scalado. Samma dag började även Ellinor Ehrnberg som vd för dotterbolaget Smoltek Innovation. Kort efter periodens slut kunde vi även meddela att Farzan Ghavanini utsetts till ny forsknings- och utvecklingschef (CTO) med tillträde den 1 april 2022. Han kommer närmast från rollen som Director, New Technology Development på Fingerprint Cards och blir ytterligare en värdefull förstärkning av teamet då han har en djup kompetens inom nanovetenskap och nanoteknologi samt värdefull erfarenhet att ta nya teknologier och produkter till marknaden. Vi arbetar även vidare med pågående rekryteringsprocesser inom koncernbolagen Smoltek Semi och Smoltek Innovation liksom inom vår forsknings och utvecklingsverksamhet för att tillföra bolaget nödvändig teknisk spetskompetens inom ett antal prioriterade områden.

Tekniska framsteg inom våra affärsområden

Under kvartalet har vi även kunnat meddela om konkreta framsteg inom utvecklingen av våra två affärsområden. I början av november meddelade vi att vårt högpresterande, nanofiberbaserade cellmaterial för PEM-elektrolysörer uppnått teknisk verifiering (proof-of-concept). Det innebär att vi har bevisat att cellmaterialet i labbmiljö uppfyller flera viktiga parametrar, inklusive mycket låg kontaktresistans. Det här framsteget har varit viktigt och nödvändigt för den fortsatta utvecklingen med potentiella industripartners och de diskussioner som vi nu för med sikte på att kunna teckna ett samarbetsavtal med en industriell partner under 2023. I början av januari meddelade vi också att utvärderingsavtalet med en stor tillverkare av kondensatorer förlängts ytterligare till slutet av februari 2022. Denna förlängning visar återigen på vår partners tilltro till vår teknologi. Vi ser fortsatt positivt på möjligheten att det här samarbetet skall kunna leda fram till ett kommersiellt avtal.

Finansiering och framåtblickande

Smolteks finansiella position förstärktes ytterligare under det fjärde kvartalet då teckningsoptionerna av serie TO 4 utnyttjades till 92,6 procent, vilket tillförde bolaget cirka 22 MSEK. Jag vill passa på att tacka alla aktieägare som utnyttjade sina teckningsoptioner och därmed bidrog till att vi kan upprätthålla ett högt tempo i industrialiseringen och kommersialiseringen av våra två affärsområden. Jag har även själv blivit aktieägare i Smoltek genom att förvärva aktier till ett värde om cirka 1,35 miljoner från bolagets två största ägare, vilket vi meddelade i ett pressmeddelande den 20 januari i år.

Resten av 2022 och de kommande åren kommer att bli intensiva och spännande för Smoltek, och vi har enligt min mening utmärkta möjligheter att nå marknaden med attraktiva produkter inom våra båda affärsområden. Jag ser fram emot att berätta mer under de kommande månaderna om vår strategi att ta produkter baserade på vår unika teknologi till marknaden, samt bolagets potential om vi lyckas uppnå våra målsättningar.

Håkan Persson, vd Smoltek Nanotech Holding

JANUARI - DECEMBER

• Nettoomsättning: 1 360 KSEK (2 573)
  • Rörelseresultat: -24 973 KSEK (-13 546)
  • Resultat per aktie, före utspädning: -3,01 SEK (-1,99)
  • Resultat per aktie, efter möjlig utspädning: -2,90 SEK (-1,64)
  • Antal utestående aktier: 9 282 895 (8 114 817)
  • Antalet aktier efter möjligt utnyttjande av teckningsoptioner: 9 593 949 (9 547 878)
  • Summa eget kapital: 136 001 KSEK (138 873)
  • Likvida medel: 71 586 KSEK (87 683)
  • Soliditet: 94,8% (96,4%)
  • Initierad industrialiseringsprocess av ultratunna kondensatorer baserade på CNF-MIM-tekniken
  • Identifiering och upphandling av högvolymsmaskin för industriell växt av kolnanofibrer
  • Fortsatt utveckling av prestanda för kondensator-teknologin CNF-MIM
  • 5 nya patent har beviljats under året

FJÄRDE KVARTALET

• Nettoomsättning: 365 KSEK (313)
  • Rörelseresultat: -8 722 KSEK (-4,094)
  • Resultat per aktie, före utspädning: -1,01 SEK (-0,53)
  • Resultat per aktie, efter möjlig utspädning: -0,97 SEK (-0,45)
  • Proof-of-concept av högpresterande cellmaterial för elektrolysörer
  • Håkan Persson tillträder som vd och koncernchef
  • Ellinor Ehrnberg tillträder som vd för Smoltek Innovation
  • Teckningsoptioner av serie TO 4 inbringade ca 22 MSEK, innan avdrag för emissionskostnader
  • Extra bolagsstämma beslutar om nya teckningsoptioner och ny valberedning
  • Emission av nya teckningsoptioner till vd och styrelseordförande fulltecknad

Håkan Persson, vd Smoltek Nanotech Holding AB,
Mail: hakan.persson@smoltek.com
Telefon: +46 760 52 00 53
Webb: www.smoltek.com/investors

Smoltek utvecklar processteknik och koncept för applikationer baserade på kolnanoteknik för att lösa avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer. Bolaget skyddar sin unika teknik genom en omfattande och växande patentportfölj bestående av ett 100-tal sökta patent, varav 71 är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.