Smoltek Nanotech Holding AB (publ), Kvartalsrapport Q1 2021

Smoltek fortsätter att utvecklas

Under det första kvartalet kom Smolteks styrelse och bolagets tidigare vd Anders Johansson överens om att gå skilda vägar efter mer än tio framgångsrika år tillsammans. Anders har bidragit starkt till att bolaget idag har en gedigen och väl patentskyddad teknikplattform med global potential, och som nytillträdd tillförordnad vd ser jag fram emot att fortsätta att utveckla bolaget samt skapa förutsättningar för framtida tillväxt.

Som högsta prioritet ser jag en fortsatt utveckling av vår organisation så att vi rustar bolaget med den kompetens och de verktyg som behövs för att nå kommersialisering och framtida produktion. Detta gäller såväl för våra CNF-MIM-kondensatorer, som för våra andra lovande fokusområden inom Smoltek Innovation. Min bakgrund inom processindustrin gör att jag har med mig viktiga erfarenheter inom det här området, och jag ser att en resursförstärkning inom verksamheten behövs för att vi ska klara av att driva flera utvecklingsprojekt parallellt.

Utöver förändringen på vd-positionen presenterade vi ett tekniskt framsteg för våra CNF-MIM-kondensatorer under det första kvartalet. Vår senaste prototyp kan titulera sig ’Världens tunnaste kondensator’ med en totalhöjd om knappt 40 mikrometer, samtidigt som den har mycket konkurrenskraftig prestanda. Det här är ytterligare ett bevis på att vår teknologiplattform ligger i framkant när det gäller att kunna ta fram de ultratunna kondensatorer som krävs för framtidens integrerade förpackningslösningar i 2,5D och 3D.

Under kvartalet meddelade vi även att det utvärderingsprojekt för vår CNF-MIM-teknologi som bedrivits tillsammans med en stor tillverkare av kondensatorer nu är färdigställt. Vi håller en fortsatt nära dialog med motparten och hoppas naturligtvis att de vänder sig till oss i framtiden när det gäller vår kärnkompetens inom kolnanoväxt.

Jag vill också passa på att förtydliga att i det här projektet har vi i princip arbetat med uppdragsforskning åt motparten. Det innebär att det utfall som vi har kommunicerat i princip är så bra som man kan förvänta sig. I vår egen utvärdering av projektet som vi nu genomfört kommer vi till slutsatsen att vi inte kommer att prioritera denna typ av samarbetsprojekt framöver, Istället kommer vi att fokusera våra resurser på de utvecklingssteg som ligger närmare kommersiell produktutveckling och produktion av CNF-MIM-kondensatorn.

Det andra utvärderingsprojektet, för CNF-MIM-teknologin, som vi genomfört med annan stor tillverkare, varav själva utvärderingen slutfördes i slutet av mars, är just av den typ av kund som vi vill fokusera på framöver. Vi ser fram emot att presentera mer information om vad vi har kommit fram till i dialog med motparten senare under innevarande kvartal. Vårt huvudfokus för CNF-MIM är fortsatt att utveckla de steg som återstår innan kommersiell produktion är möjlig. Här ser vi att de kommande kvartalen får utvisa om detta sker primärt tillsammans med en partner, i egen regi eller genom en kombination av dessa vägar framåt.

Sammantaget tycker jag att framtiden ser fortsatt mycket ljus ut för Smoltek, och det gäller såväl för vår verksamhet inom Smoltek Semi (mikroelektronik och halvledare) som för våra fokusområden inom Smoltek Innovation (energilagring, elektrolysörer till vätgasproduktion och bioelektroder till biotekniksektorn). Här finns goda möjligheter att nå fram till ett eller flera samarbetsavtal för den fortsatta utvecklingen redan under 2021, och jag räknar med att kunna berätta mer utförligt om dessa fokusområden under resten av året.

Marie Landfors, tf vd Smoltek Nanotech Holding AB

JANUARI - MARS

• Nettoomsättning: 61 KSEK (384)
  • Periodens resultat: -6 959 (-3 991)
  • Resultat per aktie, före utspädning: -0,86 SEK (-0,63)
  • Resultat per aktie, efter möjlig utspädning: -0,73 SEK (-0,59)
  • Antal utestående aktier: 8 114 817 (6 377 338)
  • Antalet aktier efter möjligt utnyttjande av teckningsoptioner: 9 547 878 (6 806 124)
  • Summa eget kapital: 131 884 KSEK (63 754)
  • Likvida medel: 79 159 KSEK (22 818)
  • Soliditet: 93,4% (93,0%)
  • Bolaget presenterade en prototyp av världens tunnaste kondensator för marknaden
  • Utvärderingslicens förnyas inte – men dialog om fortsatt samverkan för bolagets CNF-MIM-teknologi fortgår
  • Bolaget har aviserat förändring i ledningen
  • Bolaget har breddat och fördjupat den befintliga kundkretsen för bolagets kondensatorteknik

Rapporten i sin helhet finns nedladdningsbar som pdf på Smolteks webbplats: https://www.smoltek.com/investors

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marie Landfors, tf vd Smoltek Nanotech Holding AB (publ)
E-post: marie@smoltek.com
Telefon: +46 707-75 85 44
Webbplats: www.smoltek.com

Smoltek utvecklar processteknik och applikationskoncept baserade på kolnanoteknik för att lösa avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer. Bolaget skyddar sin unika teknik genom en omfattande och växande patentportfölj bestående av ett 100-tal sökta patent, varav 65 stycken idag är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL.