Smoltek ökar utvecklingshastigheten med ny zapping-metod

Smoltek Nanotech Holding AB (publ) ("Smoltek" eller "Bolaget") meddelar att koncernföretaget Smoltek Semi har utvecklat en ny process, kallad som zapping, som reducerar antalet steg som krävs för att tillverka testkondensatorer. Detta kortar tiden för tillverkning av testkondensatorer från nästan en månad till bara en vecka. Den snabbare tillverkningsprocessen gör det möjligt för forskarna att genomföra fler experiment som påskyndar stora teknikframsteg – som tredubblad kapacitansdensitet och halverad läckström – vilket gör CNF-MIM-tekniken än mer attraktiv för potentiella köpare.

- Genom att korta utvecklingstiden så dramatiskt kan vi iterera snabbare och fokusera mer på att optimera prestanda. Denna effektivitet gör att vi kan utforska nya konfigurationer och uppnå genombrott mycket tidigare, vilket stärker vår position i kontakten med potentiella köpare, säger Farzan Ghavanini, CTO på Smoltek.

Den nya metoden används uteslutande under utvecklingsfasen för att påskynda testningen. Det gör det möjligt för Smoltek Semis forskare att snabbt utvärdera nya konfigurationer och material genom att använda förenklade testkondensatorer, vilket sparar värdefull tid och resurser.

- Zapping är en klar fördel för oss och våra aktieägare. Snabbare utvecklingscykler innebär kortare tid till marknaden gör genombrott, såsom tredubbling av kapacitansdensiteten och halvering av läckströmmen, tillägger Farzan.

Zapping, förklarat

Zapping-metoden innebär att en hög spänning kortvarigt appliceras över specifika kontaktpunkter på en testkondensator, vilket skapar ett kontrollerat brott i det isolerande lagret. Denna teknik eliminerar behovet av flera komplexa etsningssteg, vilket avsevärt effektiviserar testprocessen.

För mer detaljerad förklaring av zapping-metoden och dess inverkan på Smolteks kondensatorteknikutveckling, vänligen besök bolagets IR-blogg.

Webbplats: www.smoltek.com/investors/sv

Smoltek utvecklar nya produkter med disruptiv prestanda, baserat på nanoteknologi, som löser avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer och är idag verksamt inom två affärsområden: halvledare och vätgas. Bolaget skyddar sin unika kolnanoteknik genom en omfattande patentportfölj bestående av drygt 110 sökta patent, varav 92 idag är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.