Smoltek publicerar filmad intervju med bolagets tekniska utvecklingschef Farzan Ghavanini

Smoltek Nanotech Holding AB (“Smoltek”) har publicerat en filmad intervju med bolagets tekniska utvecklingschef Farzan Ghavanini. I intervjun berättar Farzan bland annat om bolagets senaste tekniska framsteg för CNF-MIM-tekniken och vad som kvarstår för att fullt ut kunna konkurrera med den idag ledande tekniken för ultratunna kondensatorer.

Koncernbolaget Smoltek Semi har nyligen färdigställt en ny teknikgeneration för bolagets kondensatorteknik, CNF-MIM. Den nya generationen kallas Gen-Zero och utgör grunden för hur Smoltek i framtiden ska tillverka kondensatorer med hög kapacitansdensitet.

- Med de nya Gen-Zero-kondensatorerna kan Smoltek skapa en volumetrisk kapacitansdensitet på upp till 120 nanofarad per kvadratmillimeter för 1 mikrometer kolnanofiber. Detta är jämförbart med de främsta kondensatorerna på marknaden. Kapacitansvärdena i Gen-Zero-kondensatorerna är idag lägre än konkurrenterna. Detta beror på att Smoltek Semi ännu inte har optimerat längden på fibrerna; kolnanofibrerna i Gen-Zero är endast ett par mikrometer långa. I nästa generation, Gen-One, är ambitionen att växa kolnanofibrer som är upp till 10 mikrometer långa, vilket förväntas möjliggöra kapacitansvärden i paritet med konkurrenterna, säger Farzan Ghavanini, teknisk utvecklingschef på Smoltek.

Nu är siktet inställt på att förbättra kondensatorn ytterligare i Gen-One. Där kommer Smoltek Semi optimera kondensatorernas design, arbeta med ett nytt dielektiskt material samt öka längden på kolnanofibrerna. Detta kommer tillsammans med den höga volumetriska kapacitansdensiteten från Gen-Zero skapa en CNF-MIM-kondensator med stora kapacitansvärden.

Du kan se den filmade intervjun på Smolteks webb eller på bolagets Youtube-kanal.

Håkan Persson, vd och koncernchef Smoltek Nanotech Holding AB
E-post: hakan.persson@smoltek.com
Webbplats: www.smoltek.com/investors

Smoltek utvecklar processteknik och koncept för att lösa avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer och är idag verksamt inom två affärsområden: halvledare och vätgas. Bolaget skyddar sin unika kolnanoteknik genom en omfattande patentportfölj bestående av ett 110-tal sökta patent, varav 89 är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.