Världsledande fordonstillverkare testar specialtillverkat cellmaterial från Smoltek

Smoltek Nanotech Holding AB (“Smoltek”) meddelar att en av världens största fordonstillverkare testar specialtillverkade prototyper av ett cellmaterial som markant kan minska mängden iridium i en elektrolysörcell. De specialtillverkade prototyperna som dotterbolaget Smoltek Hydrogen levererat har potential att minska iridiumbelastningen i elektrolysörceller med 95% jämfört med dagens kommersiella material, vilket är en förutsättning för storskalig produktion av fossilfri vätgas.

Smoltek Hydrogen, ett helägt dotterbolag i Smoltek-koncernen, har utvecklat ett cellmaterial som markant kan reducera mängden iridium i en elektrolysörcell, vilket gett eko runt om i världen. Bland annat har en av världens största fordonstillverkare hört av sig för att få möjlighet att testa materialet.

I samarbetet som de båda bolagen har ingått är fordonstillverkaren väldigt intresserad av den unika konstruktionen och Smoltek Hydrogen har i detta inledande projekt levererat ett specialtillverkat och kundanpassat cellmaterial för testning och utvärdering.

- Vi har tillverkat prototyper där kolnanofibrer först täckts med platina, och därefter applicerat iridium efter beställarens önskemål. Det har tagit sin tid att komma fram till exakt hur prototyperna ska konfigureras, så att de även går att testa i deras laboratorium, men nu har de precis påbörjat göra tester av prototyperna för att se om de möter deras kravställning, säger Ellinor Ehrnberg, vd för Smoltek Hydrogen.

Hon fortsätter:
- Om det faller väl ut tror vi att den här kunden kommer vilja inleda ett större projekt eftersom de har stora planer på att använda sin teknik för bränsleceller för att även uveckla elektrolysörer, och där tycks det inte finnas någon annan lösning på iridiumproblemet än den tekniken vi har utvecklat.

Prototyperna är baserade på Smolteks unika och patentskyddade kolnanoteknik, där målsättningen är att minska iridiumbelastningen i anodsidans elektrod i elektrolysörceller med 95% (vilket motsvarar 0,1 mg iridium/cm2), jämfört med dagens kommersiella material (som använder 2,0 mg iridium/cm2). Smoltek Hydrogen har i långtidstester redan bevisat att man med bolagets cellmaterial kan producera samma mängd vätgas vid endast 0,2 mg iridium/cm2, vilket gör att man är förhoppningsfull om att nå slutmålet om 0,1 mg iridium/cm2.

- Projektet med den här kunden har sin bakgrund i de presentationer av tekniken som Smoltek Hydrogen genomförde under Electrochemical Society-konferensen i Göteborg förra hösten, och i nästa vecka kommer vi presentera uppdaterade resultat vid samma konferens som den här gången hålls i San Francisco, avslutar Ellinor Ehrnberg.

Fakta om Smoltek Hydrogens cellmaterial
Smoltek Hydrogen har utvecklat ett tredimensionellt nanofiberbaserat material som är avsett för anodsidans elektrod i elektrolysörceller. Materialet består av en belagd tunn porös titanskiva med nanofibrer, ett korrosionsskydd och iridiumkatalysatorpartiklar (ett nanoskikt av iridium). Materialet är ett av lagren i en elektrolysörcell. Vid tillverkning av elektrolysörer monteras ett stort antal elektrolysörceller till en cellstack, som är huvudelementet i elektrolysören då det är där elektrolysen sker och vätgas produceras.

Ellinor Ehrnberg, vd Smoltek Hydrogen AB
Mail:
ellinor.ehrnberg@smoltek.com

Webb: https://www.smoltek.com/investors/sv

Smoltek utvecklar processteknik och koncept för att lösa avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer och är idag verksamt inom två affärsområden: halvledare och vätgas. Bolaget skyddar sin unika kolnanoteknik genom en omfattande patentportfölj bestående av ett 110-tal sökta patent, varav 89 är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.