Färna Herrgård & Spa Svanenmärkt

Report this content

Färna Herrgård & Spa har nu klarat Svanens hårda miljö- och klimatkrav för hotell vilket innebär att hela driften av anläggningen har miljögranskats. Redan för två år sedan blev Färnas stora satsning på en bättre energiförbrukning klar då herrgården gick från olja och direktel till värmepumpar. Resultatet blev en kombination av jord- vatten- och bergvärme.

– Vi har länge jobbat med miljöfrågor och att bli Svanenmärkt har alltid varit ett långsiktigt mål, säger Wenche Engström, VD och ägare på Färna Herrgård & Spa.

Färna Herrgård & Spa är medlemmar i Svenska Möten, där anläggningarna är Svanenmärkta. Denna märkning är ett kvitto på att hotellet och restaurangen har en hög nivå på miljöarbetet och tar klimatansvar.

– Färna Herrgård & Spa jobbar till exempel med att minska sin klimatpåverkan, då de måste klara krav på mycket låg energianvändning vid driften, beskriver Susanne Hellman, produktansvarig för hotell, Miljömärkning Sverige.

I köket finns sedan länge ett starkt miljöengagemang och ett nära samarbete med lokala bönder. Att en av herrgårdens köttleverantörer, Nibble Gårdsgris, klarar transportkraven på 50 mil mellan, gård, slakteri och herrgården är särskilt anmärkningsvärt. Detta krav är svårt att uppnå då de godkända slakteriernas placering ofta resulterar i att djuren transporteras längre sträckor.

För ytterligare information kontakta

Wenche Engström, VD/ägare, Färna Herrgård & Spa, 0703-060266, wenche@fernaherrgård.se
Susanne Hellman, produktansvarig hotell Miljömärkning Sverige, 073-655 51 92, susanne.hellman@svanen.se
Anna Norberg, pressansvarig Miljömärkning Sverige, 076-262 54 90, anna.norberg@svanen.se

Om Svanen
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen gör det enkelt för konsumenter att välja de bästa produkterna ur miljösynpunkt. Svanen är också ett verktyg för företag som vill visa sitt miljöarbete och samtidigt bidra till utvecklingen av en hållbar produktion. Miljömärkning Sverige ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se

Smultronställen är 25 noga utvalda hotell, slott och herrgårdar runt om i Sverige. Alla är unika – med en sak gemensamt – synen på kvalitet. Alla har valts ut med tanke på geografiskt läge, miljö, kök och genuin gästfrihet, för att varje övernattning ska bli en upplevelse att minnas. För mer information se www.smultronstallen.se.

Taggar:

Citat