Restauranggrossisten Snabbgross öppnar i Gävle

Det står nu klart Axfoods restauranggrossist Snabbgross öppnar en ny butik i Gävle. Butiken blir kedjans 29:e butik och kommer att skapa cirka 10–15 nya arbetstillfällen på orten.

Butiken kommer att byggas i området Sörby Urfjäll, och är planerad att öppna under andra kvartalet 2022.

Gävle är en tillväxtkommun och med sina cirka 100 000 invånare är det en intressant marknad för Snabbgross, som med sitt breda och prisvärda sortiment, kan erbjuda restaurangerna i Gävle med omnejd ett starkt helhetserbjudande, med både butik och distribution via butikens e-handel.

– Gävle är en intressant tillväxtkommun där Snabbgross fram till nu saknat en butik. Det känns därför oerhört roligt att äntligen få erbjuda restauranger i Gävle och närliggande marknader vårt breda sortiment med prisvärda råvaror och bra mat, säger Eva Pettersson, vd Axfood Snabbgross

Den nya butiken kommer att ha en yta på ca 2 600 kvm med fokus på ett brett, varierat och prisvärt sortiment anpassat för restaurang, fast food och café. Butiken kommer ha generösa öppettider och tillsammans med distribution via butikens e-handel bidrar det till att Gävles restaurangägare nu får ett starkt helhetserbjudande för sina råvaruinköp.

– Att Axfood etablerar sin restauranggrossist i Gävle är ett glädjande besked och jag välkomnar verksamheten till vår kommun. Etableringen är ett kvitto på att Gävle är en väldigt attraktiv etableringsort för olika företag som vill investera i och bidra till Gävles utveckling. Särskilt glädjande är de nya jobb som nu tillkommer till vår stad, säger Åsa Wiklund Lång (s), kommunstyrelsens ordförande.

– Vi är väldigt stolta och glada att få möjlighet att bygga den här anläggningen åt Snabbgross. Vi tror och hoppas att detta är startskottet på ett långt och framgångsrikt samarbete, säger Jonas Andersson, Copia Cibum Holding AB.

Per Engström, marknad- och e-handelschef på Axfood Snabbgross AB, 073-807 33 95, per.engstrom@axfood.se