• Snabbgross/

Snabbgross Club expanderar – Axfoods restauranggrossist öppnar helt ny medlemsbutik i Skövde

Axfoods restauranggrossist Snabbgross fortsätter att expandera, och tar nu sitt nya butikskoncept Snabbgross Club till Skövde. Det blir konceptets tredje butik och, den planeras öppna under första kvartalet 2022. Butiken ger såväl Skövdeborna som restauranger, caféer och företagskunder i Skövde med omnejd tillgång till en medlemsbaserad grossist- och livsmedelsbutik, med stora och unika förpackningar till låga priser, unika medlemskampanjer, medlemspriser och rabatterade tjänster hos samarbetspartners. Butiken skapar omkring 10-15 nya arbetstillfällen.

Under slutet av förra året lanserade Snabbgross det helt nya butikskonceptet Snabbgross Club med en första butik i Danderyd i norra Stockholm. Butiken är en av de första medlemsbaserade livsmedelsbutikerna i Sverige, där såväl restaurang-, café- och företagskunder som privatkunder till låga priser kan handla högkvalitativa varor som vanligtvis bara restaurangkunder kan ta del av.

Butikskonceptet har hämtat inspiration från modellen Warehouse Clubs, som rönt stora framgångar på den internationella marknaden. Och intresset och nyfikenheten kring Snabbgross Club har varit stort. Efter en lyckad lansering har medlemsantalet för den första butiken överstigit 5 000 medlemmar. Nyligen stod det klart att Snabbgross Club etableras vidare i Södertälje efter sommaren 2021. Och Skövde blir därmed den tredje platsen för en Snabbgross Club-butik i landet. Portarna till den helt nya butiken i Stallsiken handelsområde slår upp under första kvartalet 2022.

– Det känns fantastiskt kul att vi fortsätter expandera vårt nya och spännande butikskoncept till ytterligare en ort i landet. Skövde är en tillväxtkommun och ligger geografiskt bra till även för närliggande orter, vilket gör det till en intressant marknad för Snabbgross Club. Området har hittills varit en vit fläck på kartan för vår grossistverksamhet mot restauranger, och med butiken i Skövde täcker vi därmed in ett helt nytt upptagningsområde, säger Eva Pettersson, vd på Snabbgross.

För restaurang- och företagskunden riktar sig butiken till de företag som är verksamma inom restaurang, fastfood och café. Butiken fungerar som en vanlig Snabbgross-butik, och där erbjuds också e-handel.  Företagskunder kan också ansluta sig till medlemskapet för att ta del av alla förmånliga medlemserbjudanden.

För privatkunder är medlemskap en förutsättning för att få handla i butiken, och det kostar 299 kr per år. Alla nya kunder erbjuds ett gratis prova-på-medlemskap på tre månader. Snabbgross Club fokuserar initialt på mat och matvaror och målgruppen för konceptet är matälskare, den som gillar mat och matlagning, men också den stora familjen som vill fylla på förrådet med större förpackningar till alla måltidstillfällen, stora som små.

– Med det helhetserbjudande vi erbjuder är vi övertygade om att vi kommer fyller en lucka på Skövdes dagligvarumarknad, samtidigt som vi erbjuder restauranger, caféer och företagskunder att handla högkvalitativa råvaror till riktigt bra priser, säger Eva Pettersson.

Butiken får en yta på ca 2 400 kvm och kommer att generera omkring 10-15 nya arbetstillfällen på orten.

Per Engström, marknads- och e-handelschef på Snabbgross, 073-807 33 95, per.engstrom@axfood.se