Bransch i förändring gör det viktigare att jämföra snabblån & sms lån

Report this content

Sedan 2007 har branschen för snabblån, som från början endast kallades för sms lån, ökat explosionsartat och länge drogs dessa lån med skyhöga räntor som kunde ligga på flera tusen procent. Detta förändrades dock 1 september 2018 då ett räntetak för högkostnadskrediter infördes, ett tak som gjorde att snabblånens nominella ränta inte fick överstiga 40 % utöver referensräntan. Sedan dess har räntorna i branschen varit på ca 20 – 40 % vilket gör att det är viktigare än någonsin att jämföra snabblån både sinsemellan och med andra lån.

Det är naturligtvis bra att snabblån inte får ha en hur hög ränta som helst längre men trots det är det stor skillnad på att ta ett sms lån som har en ränta på nästan 40 % eller ett som har en ränta på 20 – 30 %. Idag finns det även snabblån som till viss del liknar typiska sms lån och till viss del påminner om ett vanligt privatlån, dessa lån kan ha en ränta från cirka 10 %. Räntorna för snabblån har nämligen sjunkit rejält under de senaste fjorton månaderna och även de vanliga blancolånen har fått en rekordlåg ränta som startar på 2,95 %. Det är naturligtvis den låga styrräntan som bidragit till detta.

Det här innebär att det i allra högsta grad inte bara lönar sig att jämföra typiska sms lån med varandra utan även jämföra dem med billigare snabblån och vanliga privatlån. Det kan tyckas vara onödigt att ta ett snabblån överhuvudtaget eftersom de fortfarande är betydligt dyrare än banklån och blancolån, men man ska inte glömma att även snabblånen fyller ett behov. De kan passa bättre för de som behöver låna pengar snabbt och som bara vill låna ett lite mindre belopp under en kortare tid, och för de som kanske har lite sämre kreditvärdighet och som därför inte vill att kreditgivaren tar någon kreditupplysning hos UC.

Transparent och uppdaterad tjänst för jämförelse av lån

På Snabblan24.nu kan du enkelt jämföra lån, det kan du spara en massa pengar på. Här kan du numera inte bara jämföra lånekostnader och räntor utan även jämföra kreditbolagens krav och annan viktig information som gör att du kan fatta ett vettigt beslut innan du lånar pengar. Det kan t ex handla om hur snabbt lånet betalas ut, om kreditbolaget accepterar ansökanden med betalningsanmärkningar, om kreditbolaget erbjuder lån utan kreditupplysning hos UC och vilka krav kreditgivaren har när det gäller ålder och inkomst.

Efter att ha gjort en jämförelse på Snabblan24.nu kanske du väljer att ta ett billigare privatlån istället för ett snabblån och det är naturligtvis bara bra för dig och din plånbok. Sammanlagt jämförs nämligen över 90 banker, kreditbolag och låneförmedlare som erbjuder sms lån, snabblån, blancolån/privatlån, kontokrediter, kreditkort och företagslån.

Reglerna som förändrade snabblånebranschen

Det var framförallt fem regler som påverkade snabblånebranschen när de infördes förra året

Räntetaket. Det fanns inget räntetak för lån och andra krediter tidigare. Det var helt upp till kreditbolagen att sätta vilka räntor de ville, och det var helt upp till låntagaren att acceptera den erbjudna räntan eller inte. Om inte, så är det bara att strunta i att låna. Det förändrades 2018 och ett räntetak på 40 % utöver referensränta ingick i det nya regelverket. Referensräntan bestäms varje halvår och baseras på föregående halvårs reporänta, men den avrundas alltid uppåt till närmsta halva procentenhet. Eftersom Reporäntan var – 0,25 % förra halvåret är således referensräntan idag 0 %.

Kostnadstaket. Det bestämdes också att ingen högkostnadskredit får ha en kostnad som överstiger kreditens storlek, detta inklusive alla avgifter såsom uppläggningsavgifter, aviavgifter, dröjsmålsavgifter osv. Oavsett hur lång löptid du väljer för ett lån på t ex 10 000 kr får det aldrig kosta mer än 10 000 kr inklusive ränta och kostnader. Orsaken till att detta kostnadstak infördes var dels att man inte ville skulderna skulle bli för stora i förhållande till kreditens storlek, dels för att man inte skulle kunna förlänga sina lån hur länge som helst. Dessvärre gäller inte dessa regler för vanliga kontokrediter hos banken eller kreditkort, det gäller bara för snabblån och likande krediter.

Löptiden får bara förändras en gång, vilket i praktiken innebär att inget sms lån får förängas mer än en gång.

Kreditbolagen skulle bli hårdare i sina kreditbedömningar och se till att kunden hade mer kvar att leva på än tidigare efter att lånet och andra utgifter var betalda.

Kreditbolagen skulle bli mer måttfulla i sin marknadsföring.

Vad utmärker sms lån och snabblån?

Ovanstående regler gäller bara för så kallade högkostnadskrediter och inte vanliga bankkrediter och vanliga blancolån. Syftet med reglerna var att skärpa upp branschen som erbjöd snabblån. Därför kan det kanske vara bra att veta vad som utmärker dessa lån.

Långivarna erbjuder oftast lån utan UC. Det innebär att de tar fram underlaget till sina kreditbedömningar hos andra kreditupplysningsbolag än UC. Det förbättrar chanserna för låntagaren att få en framtida kredit hos banken eftersom bankerna hämtar sina upplysningar hos UC. Kreditupplysningar som inte tas hos UC syns såklart inte där heller. Bankerna gillar nämligen inte alltid att folk ansökt om sms lån, de kan se det som en ekonomisk svaghet.

Lånen riktar sig ofta till folk som har en lite sämre kreditvärdighet, och det är en av de största orsakerna till räntan är högre. I finansvärlden innebär en större risk, som kreditbolaget tar när de lånar ut pengar till folk med sämre kreditvärdighet, en högre ränta. Dessutom finns det många kreditbolag inom snabblån som accepterar låntagare som har betalningsanmärkningar, alltså folk som har en sämre kreditvärdighet på grund av anmärkningarna.

Lånen riktar sig oftast till folk som vill låna pengar snabbt. Till skillnad från vanliga privatlån betalas snabblån oftast ut redan samma dag och hamnar sedan mottagarens konto direkt.

Hos Snabblan24.nu kan du alltså enkelt jämföra sms lån och andra sorters lån med varandra och hitta det lån som möter dina behov och förutsättningar bäst. Har du bra marginaler och god kreditvärdighet? Då kanske du inte behöver ha så bråttom med pengarna och bör välja ett billigt privatlån. Har du betalningsanmärkningar men har fått ordning på din ekonomi eller behöver du bara låna pengar snabbt? Då kanske snabblån ändå är det bästa valet.