Modern snaps med 350-åriga anor

Report this content

Snälleröds och Årets bartender Fredrik Lundegård hämtade inspiration från en örtagård från 1600-talet och skapade Lundasnaps, en ekologisk snaps kryddad med fläder, humle och havstorn. Den 1 december lanseras den på Systembolagets beställningssortiment.

I april vann Fredrik Lundegård tävlingen Årets bartender 2016 med sin drink ”Tic Toc Tumeric”, blandad på gurkmeja, japansk sashopeppar och punsch. Inspirationen till drinken kom från den första lasten på Ostindiska kompaniet på 1700-talet. När Lundasnaps skulle tas fram gick de ännu längre tillbaks i tiden.

– 1658 övertygade biskop och trädgårdsälskaren Peder Winstrup Kung Karl X Gustav att grunda universitet i Lund. Winstrups örtagård var därför den självklara inspirationskällan när vi skulle ta fram Lundasnaps. Vi adderade även havtorn för att hitta ett bra möte mellan det gamla och det nya. Att vi gör det tillsammans med en av den svenska snapsens fanbärare borgar för god kvalitet, säger Fredrik Lundegård.

Bakom produktionen står Eric Berntson, medlem i Spritakademin och verksam inom dryckesbranschen sedan flera decennier. Bevarandet av kulturhistoria, genuint hantverk och äkta vara ligger honom varmt om hjärtat.

– Snapsen är det närmsta vi kommer en nationaldryck. Tråkigt nog är den alldeles för outforskad. Folk sveper den. Och oftast bara till sill vid högtiderna. Men den som gör det missar lätt snapsens gastronomiska sammanhang. Smutta istället. Det ger chansen att verkligen upptäcka snapsen i kombinationen med flera olika maträtter, säger Erik Berntson.

Mat & Destillats kökschef Erik Kjellander har tillsammans med Fredrik Lundegård tagit fram ett recept på en dessert som är speciellt anpassad för att passa till Lundasnaps.

Lundasnaps kostar 199 kr för 500 ml och alkoholhalten är 35 procent. Lundasnaps finns till försäljning på Mat & Destillat samt Grand Hotel Lund. Lundasnaps finns tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment den 1 december med artikelnummer 8664802.

Recept:

"Lundasnaps är en ganska mild snaps med ett brett användningsområde. Hela tanken med Lundasnaps är den ska passa det skandinaviska köket. Snapsen funkar bra till det mesta och har ingenting markant som gör dig begränsad i vad du kan para ihop den med i matväg. Den funkar lika bra till en råbiff som en dessert”, säger Fredrik Lundegård.

Citronsorbet med lakritskräm, italiensk maräng och krossade drömmar

"Snapsen är så fruktig i stilen att vi tyckte det var kul att köra den till en fruktig dessert. Det kan alltid krocka eftersom där inte är så mycket sötma i snapsen. Men eftersom där är rätt så mycket syra i desserten så passade det utmärkt"

Lakritskräm

50 g citronsaft

15 g vatten

150 g socker

100 g smör

3 ägg (150g)

Lakritspulver eller liknade

Gör såhär: Blanda citronsaft, socker, smör och ägg i en kastrull. Värm försiktigt under konstant vispning. Smaka upp med lakrits efter smak, sila blandningen genom finmaskig sil, ställ in i kylskåp och låt svalna.

Italiensk maräng

300 g socker

100 g vatten

150 g äggvita

Gör såhär: Koka upp sockret med vattnet till 121 grader. Börja vispa äggvitan med 30 g socker på låg hastighet, när sockerlagen är 110 grader öka till max. Häll ner den kokande sockerlagen i en stråle i den vispade vitan (låt den gå på lägsta växeln när ni häller ner sockerlagen). Vispa snabbt i någon minut och låt den sedan gå på låg växel tills den blir kall

Drömmar

150 g smör
4,5 dl strösocker
1,5 dl matolja
1,5 msk vaniljsocker
1 tsk hjorthornssalt
5 dl vetemjöl

Gör såhär: Rör rumsvarmt smör och socker vitt och pösigt – helst för hand, annars flyter de ut mer. Häll i matoljan. Blanda vaniljsocker, hjorthornssaltet och vetemjöl. Rör ner i smeten. Rulla kakorna och placera ut på bakplåtspapper. Grädda i 150° i ca 20 minuter. När man väl satt in dem i ugnen, får man absolut inte glänta det minsta på ugnsluckan.

Sotat tonicpäron

Skala och kärna päron

Dela ner i fyra, sota sidorna i het panna

Lägg in i tonicwater

Citronsorbet

Köp en trevlig på affären.

Garnityr

Lakriskrasse eller thaibasilika

Om Fredrik Lundegård och Mat & Destillat

Till vardags driver Fredrik Mat & Destillat med ägarkollegan Marcus Nyberg. Mat & Destillat utsågs 2016 till Lunds bästa restaurang av restaurangguiden White Guide. 2017 öppnar ägarduon upp en ny restaurang i Skissernas museum.

Om Snälleröds

Redan 1901 startade traktens bönder Snälleröds Ångbränneri som hölls i drift ända fram till 1970-talet. Idag ägs Snälleröds av Arcusgruppen, som även äger akvavitvarumärken såsom Aalborg och Lysholm Linie.

Om Peder Winstrup och Lunds universitet

År 1658 övertygande biskop Peder Winstrup kung Karl X Gustav att grunda universitetet i Lund. Åtta år senare invigdes Lunds universitet som i år firar 350 år.

Axel Runéus

Trade Marketing/Brand Manager