• Snigelbromsen/

Svensk innovation löser snigelproblemet - Snigelbromsen™ stoppar mördarsnigelns framfart i de svenska trädgårdarna

Report this content

Snigelbromsen är en ny produkt, som håller den fruktade spanska skogsnigeln, även kallad mördarsnigeln, borta från gräsmattor och grönsaksland. – Som så många andra tröttnade jag på att ständigt plocka bort sniglar, säger Anders Jonsson på Ljungskile Produkter AB, som tillsammans med Stefan Hjalmarsson konstruerat snigelbromsen.

Snigelbromsen består av ett lågt och diskret nät, med två invävda metalltrådar. Nätet sätts runt det som ska skyddas. Om en snigel kryper upp för nätet kommer den i kontakt med trådarna, får en lätt elstöt och drar sig tillbaka. – Snigelbromsen är en miljövänlig och ofarlig lösning. Det är bara när en snigel kommer i kontakt med metalltrådarna som strömmen slås på. Spänningen är så låg som 15V, vilket kan jämföras med ett ficklampsbatteri och är helt ofarligt för människor och husdjur, säger Anders Jonsson. Att använda elström mot sniglar är beprövat. – Men tidigare var man hänvisad till att göra egna och ofta krångliga lösningar. Vi har konstruerat en enkel, funktionell och användarvänlig produkt och testat den väl. Snigelbromsen finns nu i många av de butiker som säljer trädgårdsprodukter, exempelvis Coop. Snigelbromsen kan sättas runt trädgårdsland, gräsmattor, längs tomtgränser etc. Man kan börja med en grundsats med 20 respektive 50 meter stängsel och sedan bygga ut så mycket man vill. Snigelbromsen drivs via elnätet eller med hjälp av ett litet batteri som varar en hel säsong. Ljungskile Produkter AB med Anders Jonsson och Stefan Hjalmarsson, som båda är konstruktörer, satsar stort på Snigelbromsen men också på en rad andra trädgårdsprodukter. – Vår affärsidé är ”utveckling av och handel med främst innovativa produkter för fritid och trädgård med fokus på kundnytta och miljö”, säger Anders Jonsson.