730 procent skatteökning – så går det för det vita snuset om EU-förslaget genomförs

I fredags rapporterade medier om ett läckt dokument från EU-kommissionen där förslaget om en punktskatt på alternativa nikotinprodukter, såsom snus, skapat stor uppståndelse. Snabbt kunde faran för det svenska bruna snuset avblåsas, på grund av det undantag Sverige haft sedan inträdet i EU. Ett undantag som inte omfattar det tobaksfria vita snuset. Vad skulle hända med det vita snuset om kommissionens förslag skulle genomföras?

EU-kommissionens förslag, som ännu inte presenterats, innefattar en punktskatt på alternativa nikotinprodukter på 1 460 kronor/kg. En 720 procentig ökning av den skatt Sverige har idag på dessa produkter.

För en populär dosa med nikotinportioner, tex VELO, som idag kostar omkring 45 kronor, innebär det att skatten går från 2,80 kronor, till hela 20,44 kronor och dosans totala kostnad skulle landa på cirka 68 kronor. En kostnadsökning på 50 procent för snusaren av tobaksfritt och ett pris på samma nivå som cigaretter idag.

- Sverige har överlägset lägst andel rökare per capita i EU, cirka sex procent av den svenska befolkningen är dagligrökare. Vilket kan jämföras med ett EU-snitt om cirka 25 procent. Det beror dels på tillgången till alternativa nikotinprodukter, dels på att beskattningen i Sverige uppmuntrar rökare att välja andra tobaks- och nikotinprodukter än cigaretter. En sådan här prisökning skulle hota att rasera delar av denna fantastiska framgång, säger Markus Lindblad, kommunikationsansvarig på Snusbolaget.se, Sveriges största digitala återförsäljare av snus och nikotinportioner.

Skulle ett sådant förslag röstas igenom i EU skulle punktskatten bli en minimiskatt som alla EUs medlemsstater tvingas efterfölja. Vilket i sin tur skulle ha stor effekt på folkhälsan i Europa.

- En EU-politik som tar hänsyn till skademinimering bidrar till att rädda liv i hela Europa. Varje år skulle 210 000 liv räddas genom att en övergång från cigaretter till mindre skadliga produkter uppmuntras. Beskattning är ett av EUs mest kraftfulla verktyg och med en så här hög beskattning av nikotinportioner skulle EU sätta krokben på sig själva i jakten på en tobaksfri generation, säger Markus Lindblad och hänvisar till en rapport från Lakeville som undersökt hur en tillåtande alternativ nikotinmarknad kan ha en positiv effekt på folkhälsan.

Snusbolaget.se är en del av Haypp Group, världens största digitala återförsäljare av snus och nikotinportioner. I gruppen finns också norska https://www.snushjem.no/, brittiska https://www.haypp.com/ och amerikanska https://nicokick.com/

Snusbolaget är Sveriges största snusbutik, 1 av 5 snusare handlar hos Snusbolaget. Snusbolaget har störst utbud av snus – fler än 600 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration. Snusbolaget har årligen 280 000 kunder. Var annan av Snusbolagets kunder är en tidigare rökare, då var annan rökare dör i förtid, så har Snusbolaget bidragit till att 75 000 liv räddats!

Taggar: