Efter skattehöjningen på råtobak – egenodlat snus blir ny gren i Snus-VM

Det har nyligen tillförts en punktskatt på råtobak som medför att gör-det-själv snus blir över 1000 procent dyrare. Det betyder att alla som vill skapa en egen billig prilla nu även måste odla tobaken själv. Mot bakgrund av detta inför Snusbolaget en ny gren i årets Snus-VM – egenodlad tobak.

”Som Sveriges största onlinebutik för snus är vi givetvis starkt kritiska mot den nya skatten som vi tycker straffar de som väljer snus före den avsevärt skadligare röktobaken” säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.

Lindblad fortsätter: ”En stor del av våra kunder har i många år köpt råtobak för att hemma kunna ägna sig åt hantverket att smaksätta och baka snus. Det har dels varit ett ekonomiskt alternativ till färdigt snus, dels en kreativ och spännande hobby för många entusiaster”.

För den som fortsättningsvis vill tillverka sitt eget snus utan att drabbas av den nya skatten återstår nu bara alternativet att odla sin egen tobak, som åtminstone i nuläget är fortsatt skattebefriad. För att uppmärksamma det inför nu Snusbolaget en ny gren i årets världsmästerskap i Snus: egenodlad tobak.

Markus Lindblad: ”Fler och fler snusare har börjat odla egen tobak, och det är en trend som vi tror kommer hålla i sig med tanke på den nya skatten. Det här är vårt sätt att visa vår respekt för de som håller det hantverket vid liv. Vi har skjutit fram tävlingen något för att hemmaodlarna skall hinna skörda i tid för inlämningen av bidragen som sker under de två första veckorna i oktober.”

Om Snus-VM
I syfte att stödja svensk snuskultur internationellt anordnar Snusbolaget årligen Snus-VM, där entusiaster runt om i världen tävlar om vem som kan göra det bästa snuset. Den oberoende juryn består av några av världens främsta snusexperter. Det snus som juryn korar till mästartiteln produceras sedan av tävlingens produktionspartner, och en limiterad utgåva av ”vinnarsnuset”. Överskottet av försäljningen går till en välgörenhetsorganisation som världsmästarna själva väljer.

Utöver den nya grenen ”egenodlad tobak” tävlar man även i kategorierna ”lössnus” och ”portionssnus”.Läs mer om Snus-VM här: https://www.snusbolaget.se/snus-vm/

Läs mer om skattehöjningen här: https://news.cision.com/se/snusbolaget/r/ny-skatt-gor-hemmagjort-snus-minst-lika-dyrt-som-kopesnus,c3391332

Snusbolaget är Sveriges största snusbutik, 1 av 5 snusare handlar hos Snusbolaget. Snusbolaget har störst utbud av snus – fler än 600 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration. Snusbolaget har årligen 280 000 kunder.

Snabbfakta

Twittra det här
Twittra det här

Citat

Som Sveriges största onlinebutik för snus är vi givetvis starkt kritiska mot den nya skatten som vi tycker straffar de som väljer snus före den avsevärt skadligare röktobaken.
Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget
Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.