En norrman och två svenskar vinner Snus-VM

För andra gången har världsmästarna i egengjort snus utsetts. I år utsågs vinnarna i de tre tävlingsklasserna lössnus, portionssnus och den nya klassen egenodlat snus. Tävlingen avgjordes på Snusets dag den 24 oktober av en välrenommerad jury. Mästerskapet anordnades av Snusbolaget.se och de nya världsmästarna kommer från Limmared och Enånger samt Namsos i Norge.

Den internationella tävlingen Snus-VM avgjordes i helgen där tre nya världsmästare kröntes. Nytt för i år var att utöver tävlingsklasserna lössnus och portionssnus utsågs även en världsmästare i den nya kategorin egenodlat snus. Intresset för tävlingen var stort, med över 700 snusare som anmält sig genom att beställa ett eget deltagarpaket för att skicka in sitt tävlingsbidrag.

Juryn bestod av etablerade och välkända branschnamn; snusentreprenörerna Conny Andersson och Daniel “Pinhead” Carlsson samt Andreas Meijer från Kurbits Snus som noggrant luktat, smakat och bedömt alla inkomna bidragen.

– Förra VM utgjorde smakarna bergamott och citrus ungefär en tredjedel av alla bidragen. I år var trenden mer åt det rökiga hållet. Bidragen i detta världsmästerskap hade överlag en betydligt högre nivå – men nu har ju också snusfantasterna haft två år på att lära sig mer, säger Conny Andersson med ett leende på läpparna.

Conny Andersson fortsätter;

– Det är också väldigt roligt att vi detta år kunnat utöka med kategorin egenodlad tobak. Att driva upp och ta hand om sina egna tobaksplantor kräver ihärdigt arbete och stor passion.

I tävlingsklassen egenodlat snus erövrades den första världsmästartiteln utan Jan-Erik Kram från Enånger utanför Hudiksvall;

– Jag har ännu ej tagit in det helt. Jag har följt bloggar och forum för egenodling och snustillverkning och tänkte att här har jag mycket att lära mig. Så mina känslor är överväldigande. Fan jag har lyckats att göra ett världsmästarsnus och är överlycklig, jag tillhör de stora snusgrabbarna nu.

I kategorin lössnus togs vinsten hem av en fåordig Stefan Dalgren från Limmared i Tranemo kommun;

– “Skakande och sjukt, men otroligt glad!”

När det kom till portionssnus fick samtliga svenskar se sig slagna av den 23-årige norrmannen Ørjan Sve från Namsos kommun i Trøndelag, vars bidrag vann juryns gillande;

– Det føles helt uvirkelig! Utrolig stas å bli kåret til verdensmester, det er en tittel jeg vil bære med stolthet!”

Vinnarnas snus i kategorin lös- och portionssnus kommer att produceras av Kurbits Snus och säljas exklusivt på Snusbolaget.se och Snuslageret.no. All vinst från de sålda dosorna kommer att oavkortat gå till en välgörenhetsorganisation som väljs av vinnarna.

– Det är fantastisk att få arrangera ett mästerskap i något så traditionsenligt som snustillverkning. Snusets historia är lång och spännande men framförallt är det ett gediget hantverksarbete bakom bra och gott snus. Juryn har korat duktiga och värdiga vinnare. Nu ser vi fram emot att vinnarbidragen ska produceras så fler får pröv och glädjas, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.se.

Juryns motiveringar till de vinnande snusbidragen

Världens bästa portionssnus: “Snuset Asian Invasion är ett spännande, annorlunda och nytänkande snus. En smaksättning där man sammanför koriander med vanilj ska inte fungera i vår värld, men detta har Ørjan Sve verkligen lyckats med. En otänkbar kombination som blev en succé!” Receptet finns här.

Världens bästa lössnus: ”Vikingsnus Kramgoda är ett rökigt snus som Stefan har lyckats få komplext. Det är ett enkelt men konsistensmässigt välgjort lössnus. Snuset är på nivå med de bästa sorterna inom klassen som i dag existerar på marknaden – den är grym. Ett snus att längta hem till.” Receptet finns här.

Världens bästa egenodlade snus: “Borka Bastard är ett snus gjort på en bra bearbetad tobak. Vinnaren har låtit tobaken vara första fiolen och detta har han kunnat göra på grund av en bra råtobak. Ett komplext snus med en fin rökighet och en lätt friskhet av calvados.” Receptet finns här.

Läs mer om Snus-VM och se filmer här: https://www.snusbolaget.se/snusjournalen/snusets-dag-vi-presenterar-arets-vinnare-i-snus-vm/

Pressbilder
Här finns bilder på vinnarna och juryn: https://drive.google.com/drive/folders/1oSzTADwYOk-mpxkK1Tm2aaqU6sLzAgGg

Markus Lindblad, kommunikationschef Snusbolaget.se