Försäljning av nikotinfritt snus och tobaksfria prillor rusar

Försäljningen av nikotinfritt snus och tobaksfria prillor har ökat väsentligt det senaste året. Samtidigt är den främsta anledningen till att man börjar snusa att man slutar röka. Det visar en färsk försäljningsstatistik från Snusbolaget, Sveriges största e-handlare inom snus.

Prillor med nikotin utan tobak är relativt nytt på den svenska marknaden och vi ser att försäljningen har ökat kraftigt under 2018, visar en ny rapport om svenskars snusvanor från Snusbolaget.se. Försäljningen av tobaksfria prillor ökade med hela 255 procent och under samma period ökade försäljningen av nikotinfritt snus med drygt 20 procent.

– Nikotinfritt snus och tobaksfria prillor växer snabbt i hela landet. Vi ser att både före detta rökare och snusare väljer de tobaksfria prillorna som alternativ, säger Markus Lindmark, informationschef på Snusbolaget.

Rapporten visar att den vanligaste anledningarna till att börja snusa är att man slutar röka, 42 procent av snusarna började snusa i samband med att de slutade röka. Endast 10 procent började snusa för att de tyckte det var coolt.

Stora skillnader mellan storstäder och övriga landet
Det finns stora variationer kring hur man köper snus runt om i landet, bland annat:

• 76 procent av snusdosorna såldes utanför storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • I Stockholm och Malmö är det drygt 20 procent av snuset som köps av kvinnor, i Göteborg däremot är det 27 procent som köps av kvinnor.
  • Flest kvinnliga snusare hittar man i norra Sverige.
  • I Jämtland köps 45 procent av snuset av kvinnor, i Västerbotten 44 procent och i Norrbotten är 41 procent av köparna kvinnor.
  • I södra Sverige är siffrorna de omvända, i Kronoberg utgör till exempel kvinnorna 18 procent av snusköpen.
  • Portionssnus står för den största delen av snusförsäljningen i landet, i storstäderna står lössnuset för 5,45 procent av försäljningen medan lössnuset i övriga delar av landet står för 10 procent.

Många snusar flera sorter
Det mest populära snuset är Granit, Knox och Kaliber, men bara 43 procent av snusarna är trogna en sorts snus. En dryg tredjedel växlar mellan två olika sorters snus och 20 procent snusar hela 3-5 olika sorters snus regelbundet. Den främsta anledningen till variationen är att man vill testa nya sorter och märken. Hela 21 procent tycker att deras favoritsnus är för dyrt och det är därför man snusar andra märken.

Mint och lakrtis i topp bland smaksatt snus
Om man ser till smaksatt snus så föredrar vi mint- och lakritssmak på snus. Kvinnor föredrar i något högre utsträckning snus smaksatt av frukt än vad män gör. Det finns däremot ingen direkt skillnad mellan åldersgrupperna för hur mycket man snusar smaksatt snus.

Vi ser att det finns tydliga skillnader i hur man snusar beroende på vilken tid på året det är. I januari är många inne i sina nyårslöften och byter till tobaks- och nikotinfria alternativ. På somrarna föredrar många fruktigare snussorter och under jul ser vi dom som går helhjärtat in för snussorter med klassiska julsmaker, säger Markus Lindblad.

Rapporten är baserad på beställningar av 170 000 kunder i Sverige samt en attitydundersökning kring snus bland nära 4000 kunder och är en sammanställning av trender och statistik kring svenskarnas snusvanor.

Topplista 2018
De mest sålda varumärkena i riket 2018.

1. Granit

2. Knox

3. Kaliber

4. One

5. LD

6. Xrange

7. General

8. Kronan

9. Lundgrens

10. Offroad

Topplista nikotinfritt

De mest sålda nikotinfria varumärkena i riket 2018.

1. Zeroberg

2. Onico

3. Qvitt

4. KickUp

5. XQS

6. Grab

Topplista tobaksfria prillor

De mest sålda tobaksfria prillorna i riket under 2018 totalt, bland män och kvinnor.

1. ZYN

2. Nordic Spirit

3. Skruf

4. Lyft

De mest populära smaksatta snuset

1. Mint

2. Lakrits

3. Bär

4. Övriga smaker

5. Frukt

6. Citrus

Snusåret 2018
Vilka smaker och sorter som sälja mest av varierar över året.

• Januari – Nikotinfritt snus, mint och enbär,

• Februari – Lakrits,

• Mars- Enbär, äpple och bär

• April - Enbär

• Maj - Enbär

• Juni – Enbär, hallon och jordgubbe

• Juli – Nikotinfritt snus,  Hallon och jordgubbe

• Augusti – Starkt snus, fruktiga smaker, tobaksfritt

• September – Mintsmaker och blåbär

• Oktober – Mintsmaker

• November – Traditionella smaker, glögg, kanel

• December- Traditionella smaker, glögg, kanel

Se mer
Topplistor för Sverige samt Snusrapporten 2018 hittar du här.

Markus Lindblad, informationschef Snusbolaget.se