Försäljning av nikotinfritt snus och tobaksfria prillor rusar i Dalarna

Försäljningen av nikotin- och tobaksfria prillor (sk All White) har ökat väsentligt det senaste året i Dalarna. Det visar färsk försäljningsstatistik från Snusbolaget, Sveriges största e-handlare inom snus. Det mest populära snuset i Dalarna är Knox, tätt följt av Granit.

Snusbolaget är Sveriges största återförsäljare av snus på nätet. Under 2018 omsatte bolaget drygt en halv miljard kronor. Baserat på beställningar av 170 000 kunder i Sverige har Snusbolaget sammanställt trender och statistik kring svenskarnas snusvanor.

Nikotinfritt snus och tobaksfria prillor växer snabbt i Dalarna

En av de tydliga trenderna 2018 var att dalmasarna i allt större utsträckning köpte prillor utan tobak. Det nikotinfria snuset och all white (prillor med nikotin utan tobak) var de två snabbast växande kategorierna i Dalarna. Försäljningen av nikotinfritt snus ökade med 15 procent under året medan all white ökade med 81 procent från månad till månad under hela 2018. Trots detta föredrar och köper dalmasarna och kullorna fortfarande klassiska snusmärken som Knox, Granit och Kaliber.

– Nikotinfritt snus och tobaksfria prillor växer snabbt i hela landet. Vi ser att både före detta rökare och snusare väljer de tobaksfria prillorna som alternativ, säger Carl Pilo Karth, marknadschef på Snusbolaget.

Mest sålda snuset i Dalarna

Det här är de mest sålda snussorterna i Dalarna (fallande ordning):

Knox
Granit
Kaliber
One
LD
Kronan
Ettan
Offroad
General
Xrange

Hemgjort snus populärt i Dalarna
Försäljningen av “Do-it-yourself-kit” för eget snus ökade med 18 procent i Dalarna. Andra snustrender i Dalarna:

• Smaksatt snus ökade med 36 procent.

• Lös- eller portionssnus? I Dalarna föredrar drygt 13 procent lössnus, vilket är 45 procent högre än rikssnittet.

• De mest populära smakerna bland de som snusar smaksatt snus är enbär.

Undersökning visar: En tredjedel av dalmasarna tar sin första snus innan kl 0600
I en attitydundersökning kring snus bland nära 4000 kunder svarar dalmasarna bland annat så här (se hela resultatet i bilaga):

• I Dalarna har man snusat länge. Hälften av Snusbolagets kunder har snusat mer än 20 år.

• I Dalarna håller man sig gärna till en sorts snus (48%). Men en femtedel snusar 3-5 olika sorter och märken.

• I Dalarna delar man generöst med sig av sin snus. Nära hälften uppger att de delar med sig mer än de tar från andra.

• Majoriteten snusar måttligt - en halv till en dosa om dagen, men 3 procent snusar 2-3 dosor om dagen.

• Dalmasarna är ett morgontidigt folk - en tredjedel tar sin första snus innan kl 0600.

• I Dalarna anser man att det är socialt accepterat att snusa men väldigt få (7%) tycker att det är coolt.

Carl Pilo Karth, marknadschef Snusbolaget.se
E-post: carl.p.karth@snusbolaget.se

Om snusbolaget

Snusbolaget är Sveriges största snusbutik och står för 8 procent av den totala snusförsäljningen (fjärde störst efter Ica, Coop och Axfood) och 80 procent av onlineförsäljningen i Sverige. Snusbolaget har som enda stora nätaktör även störst utbud - ca 400 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration.

Snusbolaget har över 170 000 kunder årligen.