Hamstring av snus - då dubblar Snusbolaget sitt lager

Corona-oron har lett till helt nya beteenden. Arbetsplatser stänger och vi får jobba hemma. I butikerna har vi sett hamstring av basvaror och sedan länge är handsprit en bristvara som till och med sålts för dyra pengar på Tradera. Hamstring av snus har lett till att Snusbolaget.se nu dubblar sin lager.

Oron har lett till att kunder hamstrar varor som pasta, ris och snus, sa Riksbankschefen Stefan Ingves vid ett anförande inför finansutskottet i riksdagen häromdagen.

Om det är på grund av Ingves uttalande eller inte - för svenska Snusbolaget.se har coronaoron lett till febril verksamhet. Försäljningen har ökat markant senaste dagarna och vi ser tydliga tecken på hamstring av snus via e-handel. I Sverige har försäljningen ökat med 25 procent senaste dagarna medan i Norge är ökningen det dubbla - 50 procent.

– Norge har aviserat stängning av skolor och många ser framför sig en tillvaro där de har svårt att ta sig till affären för att köpa snus. Det har gett direkt utslag i vår nätbutik. Vi jobbar för högtryck för att få ut varorna, säger Markus Lindblad, informationschef på Snusbolaget.

Väl tilltaget lager snart fullt

Prognosen är att fortsatt snabb försäljningsökning både i Sverige och Norge. Därför har Snusbolaget nu dubblat sitt lager. Bara för fyra månader sedan etablerade Snusbolaget ett helt nytt, väsentligt större lager, som skulle vara rustad för kraftig expansion kommande år.

– Vi följer utvecklingen noga och förbereder oss för scenarier där leveranser till vårt lager drabbas på grund av Corona-viruset. Därför har vi fyllt våra lager till bristningsgränsen för att kunna möta en fortsatt efterfrågeökning, säger Markus Lindblad.

Läs mer om Snusbolaget här:

För mer information:

Markus Lindblad, Informationschef Snusbolaget