Här är västmanlänningarnas favoritprilla

Försäljningen av nikotin- och tobaksfria prillor (sk All White) har ökat väsentligt det senaste året i Västmanland. Det visar färsk försäljningsstatistik från Snusbolaget, Sveriges största e-handlare inom snus. Men det mest populära snuset i Västmanland är Granit, tätt följt av Knox.

Baserat på beställningar av 170 000 kunder i Sverige har Snusbolaget sammanställt trender och statistik kring svenskarnas snusvanor.

Nikotinfritt snus och tobaksfria prillor växer snabbt i Västmanland

En av de tydliga trenderna 2018 var att västmanlänningarna i allt större utsträckning köpte prillor utan tobak. Det nikotinfria snuset och all white (prillor med nikotin utan tobak) var de två snabbast växande kategorierna i Västmanland. Försäljningen av nikotinfritt snus ökade med 12 procent under året medan all white ökade med hela 93 procent per månad under hela 2018. Trots detta föredrar och köper västmanlänningarna fortfarande klassiska snusmärken som Granit, Knox och Kaliber.

– Nikotinfritt snus och tobaksfria prillor växer snabbt i hela landet. Vi ser att både före detta rökare och snusare väljer de tobaksfria prillorna som alternativ, säger Markus Lindblad, informationschef på Snusbolaget.

Mest sålda snuset i Västmanland

Det här är de mest sålda snussorterna i Västmanland (fallande ordning):
Granit
Knox
Kaliber
One
Kronan
LD
Xrange
Lundgrens
General
Kapten
Se topplistor per kön och ålder i Västmanland

Hemgjort snus populärt i Västmanland
Försäljningen av “Do-it-yourself-kit” för eget snus ökade med 18 procent i Västmanland. Andra snustrender i Västmanland:

• Smaksatt snus ökade med 32 procent.

• Lös- eller portionssnus? I Västmanland föredrar drygt 9 procent lössnus.

• De mest populära smakerna bland de som snusar smaksatt snus är enbär, mint och lakrits.

Undersökning visar: Över hälften av västmanlänningarna tar sin första snus innan kl 0800
I en attitydundersökning kring snus bland 3500 kunder svarar västmanlänningarna bland annat så här (se hela resultatet i bilaga):

• I Västmanland har man snusat länge. 39% av Snusbolagets kunder har snusat mer än 20 år.

• I Västmanland varierar man sig mellan två olika märken (39%), och en femtedel snusar 3-5 olika sorter och märken.

• I Västmanland delar man generöst med sig av sin snus. 60% uppger att de delar med sig mer än de tar från andra.

• I Västmanland finns det dubbelt så många storsnusare än rikssnittet. 6% uppger att de susar 2-3 dosor om dagen. Majoriteten 45% håller sig dock till en dosa om dagen..

• I Västmanland snusar man gärna tidigt på morgonen. Över hälften tar sin första prilla innan kl 08.00.

Se mer
Topplistor på försäljning av snus i Västmanland
Kundundersökning: Så här snusar vi i Västmanland
Topplistor för Sverige samt Snusrapporten 2018 hittar du här.

Markus Lindblad, informationschef Snusbolaget.se

Om snusbolaget
Snusbolaget är Sveriges största snusbutik på nätet och står för 80 procent av onlineförsäljningen i Sverige. Snusbolaget har som enda stora nätaktör även störst utbud -  ca 400 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Under 2018 omsatte bolaget drygt en halv miljard kronor. Snusbolaget har över 170 000 kunder i Sverige.