Magnus från Stocka är världsmästare i snus

För första gången någonsin har världsmästarna i snus utsetts. Vinnarna utsågs på Snusets dag den 24 oktober under en en ceremoni hos Snusbolaget. Vinnarna får förutom den ärofyllda titeln även sitt eget snus producerat för försäljning.

Magnus Runnfors vrldsmstare i lssnus
Vid ett event hos Snusbolaget för att fira Snusets dag utsågs de första världsmästarna i snus. Henrik Karlsson från Halmstad utsågs till  världsmästare i portionssnus och Magnus Runnfors från Stocka utsågs samtidigt till världsmästare i lössnus.

– Vi är oerhört glada över att få presentera de första världsmästarna i snus. Vi har fått in ett stort antal bidrag och är väldigt nöjda över kvalitén på smakkombinationerna på snuset vi fått in, säger Markus Lindblad, informationschef på Snusbolaget.se

144 deltagare från Sverige, Norge och USA har skickat in sitt egengjorda snus för att tävla i de två kategorierna lössnus och portionssnus.

Motiveringar
Snuset ”Jul kul” som tagits fram av vinnaren i lössnuskategorin, Magnus Runnfors från Stocka, var smaksatt till perfektion. Med en ovanlig kombination av kanel, stjärnanis och kryddnejlika i symbios med tobak- och röksmaken föll detta juryn väldigt bra i smaken. Det är en ovanlig kombination men får man till det bra, så blir snuset väldigt gott, vilket Magnus Runnfors verkligen lyckades med.

Henrik Karlsson från Halmstad, vinnare i portionssnuskategorin, har med sitt snus Möllan lyckats få en perfekt smakkombination där tobakssmaken är i fokus, men med härliga toner av ros och svartpeppar som ger det där lilla extra. Henrik får även starka pluspoäng för att ha gjort snuset från grunden och portionerat snuset själv.

Vinnarna utsågs av en juryn som bestod av välkända branschnamn som snusentreprenörerna Conny Andersson och Daniel ”Pinhead” Carlsson, Bente Pegrell och Sara Johansson som driver Instagramkontot Jakten på det perfekta snuset samt Lars Olesen från AG Snus som har ett förflutet på Fiedler & Lundgren.

Vinnarnas snus produceras i limiterad upplaga
Snusbolaget vill lyfta det egentillverkade snuset och anordnade därför världens första Snus-VM. Deltagarna har skickat in sitt egengjorda snus i de två kategorierna lössnus och portionssnus och en vinnare i varje kategori utses av en välrenommerad jury.

– Vi har tillsammans med en noga utvald jury hittat det bästa snuset i de två kategorierna.  Vinnarnas snus kommer nu att produceras av vår samarbetspartner AG Snus och säljas exklusivt på snusbolaget.se, säger Markus Lindblad, informationschef på Snusbolaget.se.

Vinnarnas snus kommer produceras i en limiterad upplaga om vardera 1500 dosor. All vinst från de sålda dosorna kommer att gå oavkortat till en välgörenhetsorganisation som vinnarna själva väljer. Försäljningen av dessa dosor kommer ske exklusivt på snusbolaget.se.

Tävlingen är ett samarbete mellan svenska Snusbolaget.se, norska Snuslageret.no och amerikanska Snubie.com. Tävlingen riktar sig till länder där det finns en tradition av lös- och portionssnus.

Pressbilder
Här finns bilder på vinnarna och juryn: https://www.dropbox.com/sh/l8t4e05q0agy3lr/AAC_dxYzWg_JEaSHiOhvTn3Ya?dl=0

Markus Lindblad, informationschef Snusbolaget.se

Vinnaren Portionssnus:
Henrik Karlsson från Halmstad  med snuset ”möllan”
E-post: Henrik.playloud@gmail.com

Vinnaren Lössnus:
Magnus Runnfors från Stocke med snuset ”jul kul”
E-post: runnforsm@gmail.com