Snusbolaget uppmanar kunder att hjälpa vänner sluta röka

I samband med World No Tobacco Day den 31 maj lanserar Snusbolaget en kampanj mot sina nikotinportionskunder över hela världen. Med kampanjen vill man lyfta nikotinportioner (dvs tobaksfria portionspåsar) som ett bättre alternativ till cigaretter och som ett hjälpmedel att sluta röka - och med en uppmaning att hjälpa sina vänner att sluta röka.

Varje år dör 7 miljoner människor av rökning runt om i världen. World No Tobacco Day infaller årligen den 31 maj och uppmärksammas av Världshälsoorganisationen, WHO. Årets tema är “Commit to quit”, det vill säga att man vill uppmuntra människor att åta sig att sluta röka.

Snusbolaget och dess ägare Haypp Group stöder Världshälsoorganisationens initiativ World No Tobacco Day och kommer att marknadsföra kampanjen mot sina 100 000-tals nikotinportionskunder. Utöver att uppmuntra sina kunder att sluta röka vill man även uppmuntra dem att inspirera och stötta nära och kära att också sluta med rökning.

– Vi vill genom kampanjen uppmuntra våra kunder att sluta röka, och att de många som redan har slutat med hjälp av snus också uppmuntra sina vänner och familj att sluta röka på samma sätt, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.

Nikotinportioner räddar liv
Snusbolagets årliga undersökning (Snusrapporten) visar att 60 procent av nikotinportionsanvändarna är tidigare rökare som genom att gå över till nikotinportioner lyckats sluta röka. Med tanke på att 7 miljoner rökare dör varje år så räddar övergången från cigarett till nikotinportioner många liv varje år.

– Förebilder är viktiga för att förändra beteenden och vi vill att de tidigare rökarna delar med sig av sin erfarenhet av att sluta för att inspirera andra. Genom att hjälpa kunder att sluta röka genom att byta till tobaksfria nikotinprodukter vill Snusbolaget göra skillnad och rädda liv, säger Markus Lindblad.

I kampanjen uppmuntrar Snusbolaget sina kunder att lova att sluta röka genom formuläret på WHOs webb: https://www.who.int/teams/health-promotion/tobacco-control/i-pledge-to-quit-tobacco

Kampanj på Facebook ska engagera de som slutat röka
För att öka medvetenheten i sociala kanaler uppmuntrar Snusbolaget även sina kunder att använda en digital Facebook-bildram som skapats exklusivt för att fira världens ingen tobaksdag.
Länk:
www.facebook.com/profilepicframes/?selected_overlay_id=3560540497385364

Fakta om World No Tobacco Day
Tanken med World No Tobacco Day är att årliga uppmärksamma och informera allmänheten bland annat om farorna med tobak, vad WHO gör för att bekämpa tobaksepidemin och vad människor runt om i världen kan göra för att hävda sin rätt till hälsa och hälsosamt liv och för att skydda framtida generationer.

Läs mer om World No Tobacco Day här: https://www.who.int/campaigns/world-no-tobacco-day

Snusbolaget är Sveriges största snusbutik, 1 av 5 snusare handlar hos Snusbolaget. Snusbolaget har störst utbud av snus – fler än 600 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration. Snusbolaget har årligen 280 000 kunder. Var annan av Snusbolagets kunder är en tidigare rökare, då var annan rökare dör i förtid, så har Snusbolaget bidragit till att 75 000 liv räddats!

Snabbfakta

Twittra det här
Twittra det här

Citat

Vi vill genom kampanjen uppmuntra våra kunder att sluta röka, och att de många som redan har slutat med hjälp av snus också uppmuntra sina vänner och familj att sluta röka på samma sätt.
Markus Lindblad, informationschef för Snusbolaget.
Förebilder är viktiga för att förändra beteenden och vi vill att de tidigare rökarna delar med sig av sin erfarenhet av att sluta för att inspirera andra. Genom att hjälpa kunder att sluta röka genom att byta till tobaksfria nikotinprodukter vill Snusbolaget göra skillnad och rädda liv.
Markus Lindblad, informationschef för Snusbolaget.