VM i snus anordnas för första gången

För första gången någonsin anordnas Snus-VM, ett internationellt mästerskap där deltagarna med sitt egengjorda snus tävlar om den ärofyllda titeln och att  få sitt eget snus producerat. Vinnarna i Snus-VM utses av en jury i slutet på september och det är e-handelsföretaget Snusbolaget.se som anordnar mästerskapen.

Snusbolaget vill lyfta det egentillverkade snuset och anordnar därför världens första Snus-VM. Alla över 18 år får delta i tävlingen som pågår mellan den 20 augusti och 20 september. Deltagarna skickar in sitt egengjorda snus i de två kategorierna lössnus och portionssnus och en vinnare i varje kategori utses av en välrenommerad jury.

– Vi kommer tillsammans med en noga utvald jury att hitta det bästa snuset i de två kategorierna.  Vinnarnas snus kommer sedan att produceras av vår samarbetspartner AG Snus och säljas exklusivt på snusbolaget.se, säger Markus Lindblad, informationschef på Snusbolaget.se.

Snus-VM riktar sig till länder där det finns en tradition av lös- och portionssnus och kommer att marknadsföras via Snusbolaget till snusare i Sverige, Norge samt USA via den kända snusprofilen Chad “Snubie” Jones.

Vinnande bidrag produceras i limiterad upplaga
Det vinnande snuset kommer alltså att produceras i en limiterad upplaga om 1500 dosor för lössnus och 1500 dosor för portionssnus. All vinst från de sålda dosorna kommer att gå oavkortat till en välgörenhetsorganisation som vinnarna själva väljer. Försäljningen av dessa dosor kommer ske exklusivt på snusbolaget.se.

Juryn består av välkända namn inom branschen
Juryn består av välkända branschnamn, snusentreprenörerna Conny Andersson och Daniel “Pinhead” Carlsson samt Lars Olesen från AG Snus.

Så här deltar man i Snus VM
Köp ett deltagarkit på snusbolaget.se (innehåller instruktioner, två tomdosor och ett frankerat kuvert och ett receptblad). Man får tävla i båda kategorierna. Därefter är det bara att tillverka snuset och skicka in det med det frankerade kuvertet.

Tävlingsvillkor i Snus-VM

• Deltagarna måste vara 18 år eller äldre för att få vara med i tävlingen.
  • För att vara med och delta måste produkter skickats in till Snusbolaget.se innan den 20 september 2019.
  • Det är tillåtet att vara med och tävla i de båda kategorierna.
  • Vid tillverkningen av snuset ska godkända produkter från Livsmedelsverket användas.
  • Vinnarna får välja vilken välgörenhetsorganisation som vinsten av försäljningen kommer gå oavkortat till.

Läs mer om Snus-VM här: https://www.snusbolaget.se/snus-vm

Snusbolaget är Sveriges största snusbutik på nätet och står för 80 procent av onlineförsäljningen i Sverige. Snusbolaget har som enda stora nätaktör även störst utbud - ca 400 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Under 2018 omsatte bolaget drygt en halv miljard kronor. Snusbolaget har över 170 000 kunder i Sverige.