Partiernas toppkandidater vill försvara det svenska snuset

Report this content

Snuskommissionen har sammanställt resultaten från sin enkät skickad till partiernas toppkandidater i Europaparlamentsvalet 2024. Enkäten syftar till att få insikt i kandidaternas ståndpunkter kring snus och relaterade tobaksfrågor, med fokus på snusets hälsorisker, exportförbud och potentiella EU-regleringar.

Resultatsammanfattning:

• Majoriteten av kandidaterna, inklusive de från Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna, anser att snus är mindre skadligt än cigaretter.
  • En överväldigande majoritet av kandidaterna stödjer att exportförbudet för svenskt snus hävs.
  • De flesta kandidater motsätter sig EU-kommissionens förslag om totalförbud och smakförbud för vitt tobaksfritt snus, däribland kandidater från Moderaterna och Sverigedemokraterna.
  • Enbart Miljöpartiet valde att avstå från att svara på Snuskommissionens enkät.

"Resultaten visar att det finns en stark politisk vilja att skydda den svenska snustraditionen”, säger Karl Fagerström, ledamot av Snuskommissionen.

"Toppkandidaterna har en förståelse för att snus är mindre skadligt än cigaretter, vilket är mycket positivt. Nu är det viktigt att de blivande parlamentarikerna och regeringen aktivt arbetar för att försvara Sveriges framgångsrika folkhälsopolitik. Detta kommer att möjliggöra att även resten av Europa kan dra nytta av skademinimering genom tillgången till mindre skadliga alternativ som snus," säger Anders Milton, ordförande för Snuskommissionen.

”Den genomsnittliga rökningen i EU ligger på 18,4 procent jämfört med 5,6 procent i Sverige. Detta beror till stor del på att svenskar har tillgång till mindre skadliga alternativ till cigaretter, såsom traditionellt snus och tobaksfritt snus. Försiktiga beräkningar visar att 355 000 liv kan räddas varje år om övriga Europa tillåts byta från cigarrettrökning till snus”, kommenterar Milton.

Kandidaternas svar finns tillgängliga att läsa på Snuskommissionens hemsida: https://snuskommissionen.se/snusenkat-eu-valet-2024/

Bakgrund:

Sedan 1992 har försäljningen av snus varit förbjuden i EU, men Sverige fick ett permanent undantag vid EU-inträdet 1995 och är därmed det enda medlemslandet där snus säljs lagligen. Under 2010-talet introducerades tobaksfritt snus, känt som vitt snus eller nikotinpåsar, vilket inte omfattas av samma reglering som traditionellt snus och därför kan säljas fritt i andra EU-länder. EU-kommissionen överväger nu att reglera dessa produkter och ett smakförbud eller totalförbud för vitt snus kan bli aktuellt under nästa mandatperiod. Detta förbud kommer även att innefatta Sverige.

För ytterligare information och presskontakt, vänligen kontakta: info@snuskommissionen.se